Monday, May 30, 2016

Catatan Amalan Di Mahsyar


Setiap manusia akan mengambil kitabnya kecuali para malaikat dan orang-orang yang di jamin masuk syurga tanpa hisab yang akan dipimpin olih Abu Bakr as shiddiq

Saat seseorang hamba meninggal dunia buku catatan amalnya disimpan di dalam "almari" di bawah ‘Arsy. Kelak setelah semua manusia berkumpul di padang mahsyar, Allah mengutus angin yang akan membawa terbang buku catatan amal pemiliknya dan digantung di leher masing-masing.

Kemudian malaikat memanggil mereka dan mengambil buku dari leher masing-masing, lalu diberikan ke tangan mereka. Orang mukmin akan mendapati huruf catatan amalnya ada yang terang adan ada yang gelap sesuai dengan amalnya. Sedangkan si kafir akan mendapati huruf catatan amalnya hitam semua.
Wajah orang mukmin akan bersinar saat membaca catatan amalnya manakala wajah si kafir akan muram menghitam.

Setiap amal buruk akan di balas dengan azab, dan balasan amal kebaikan meskipun sebesar zarahpun akan di balas dengan dengan baik bahkan berlipat ganda. Hal ini semata-mata merupakan anugerah dan kemurahan dari Allah.


Seandainya hati menjadi rapuh lantaran kegetiran hidup, maka bacalah:

Yaa Baaqi, Anta Al Baaqi
Wahai yang Maha Kekal
Engkaulah yang Maha Kekal

Segala sesuatu pasti musnah kecuali zat-Nya. Zikir ini merupakan rawatan mujarab dan pemyembuh bagi luka-luka maknawi di dunia yang fana. Lalu keadaan jiwa yang pedih, gelap dan menakutkan tadi akan menjadi lapang, nikmat dan menyenangkan saat lisan dan qalbu menyatu ketika mengulang ulangi zikir ini.

~ Sila amalkan ~

[Ustazah Siti Nurbaya Usman]

No comments:

Post a Comment