Thursday, May 26, 2016

Jual Agama Untuk Duniawi


Orang sekarang lebih ramai yang menggunakan agama untuk kepentingan duniawi. Macam-macam cara digunakan untuk menarik rezeki dan juga menarik keluar wang dari dompet para pengguna. Contoh berikut dipetik dari kolum Angguk Geleng dalam Majalah Solusi #92.

Peniaga A menjual 100 kotak kurma menggunakan kempen pahala sunnah makan kurma dan faedah kesihatan buah kurma.

Peniaga B menjual 200 kotak kurma dengan kempen bahawa 10% hasil keuntungan akan disedekah kepada anak yatim, pelarian
Rohingya dan Syria.

Peniaga C menjual 300 kotak kurma dengan memasang MP3 bacaan Al Quran 30 juzuk, selawat syifa dan 100 ayat rukyah selama 24 jam di dalam bilik tempat menyimpan stok kurma! Ayat-ayat suci itu bukannya dibaca dan ditadabbur. Jangan hairan kalau serangga kecil yang ada di dalam bilik simpanan itu lebih 'pandai Quran' dari dia.


Ada yang solat dhuha, baca surah Al Waqiah, solat tahajud dan sebagainya semata-mata untuk memajukan usahaniaga. Kata Ustaz Dr Zaharuddin itu adalah satu bentuk tipu daya iblis yang menyebabkan matlamat dunia menjadi utama dan akhirat menjadi kedua.

Marilah kembali beribadah semata-mata kerana Allah agar diredhai-Nya dan diberikan KAYA JIWA. Mereka yang diredhai-Nya akan dicukupkan. Anngaplah pemberian dan ganjaran Allah jika dinikmati di dunia sebagai kejutan dan matlamat kedua sahaja. Bukan yang utama dalam fikiran dan niat.

No comments:

Post a Comment