Saturday, May 21, 2016

Allah S.W.T. Doktor Teragung


Dr Khalid yang bertugas di sebuah hospital besar di Arab Saudi, diberitahu oleh seorang wanita yang menderita sakit jantung, “Saya berasa penat dan letih. Saya cuba menemui beberapa doktor pakar penyakit jantung, namun jantung saya masih berdebar-debar, nafas saya masih sesak. Yang peliknya semua doktor itu mengatakan saya sihat dan normal.”

Setelah Dr Khalid melakukan pemeriksaan, ternyata memang wanita itu dalam keadaan sihat. Beliau lantas menjelaskan, "Ubat yang puan perlukan tidak dimiliki oleh para doktor. Puan hendaklah mengadu dan bertadarru’ kepada Allah, mengharapkan keampunan dan rahmat Allah. Yakinlah penyakit itu hanyalah merupakan beban psikologi yang melilit kehidupan puan akibat hati dihimpit cinta duniawi, serta lengah dan melupakan Allah S.W.T. Hanya Allahlah Penyembuh dan Pelenyap semua keluhan dan beban psikologi. Manusia lalai menunaikan solat tepat pada waktunya. Akhirnya hati dililit kekusutan dan gundah-gulana."

Pesakit tersebut meninggalkan Dr Khalid kerana tidak puas dengan penjelasannya. Tidak lama kemudian suami pesakit tersebut menelefon Dr Khalid dan memberitahu isterinya dalam keadaan sangat letih. Dr Khalid berusaha meyakinkan bahawa ubat yang didambakan pasangan suami isteri itu tidak ada padanya. Ubat tersebut hanya ada pada Allah S.W.T. sahaja. Si isteri menghabiskan beribu-ribu Riyal berubat dengan ramai doktor pakar jantung sehingga ke luar negara. Namun segala usaha tidak mendatangkan sebarang hasil lantaran mereka jelas tersalah jalan dalam mencari solusi kesembuhan.

Ingatlah…!!! Pesakit kaya seperti ini mensia-siakan waktu mencari kesembuhan. Sekiranya mereka tahu jalan yang sebenar, nescaya Allah akan menganugerahkan kesihatan yang mereka dambakan (QS, Al-Syu’ara’: 80).

Bertakwalah kepada Allah. Dia akan memberi jalan keluar dari sebarang masalah yang dihadapi. Dengan banyak berzikir dan sentiasa ingat kepada Allah hati hamba mukmin akan tenang dan tenteram. Semuanya adalah dengan kehendak Allah. Dia yang menunjukkan jalan kebenaran.

[ Sumber dari Nota "Kesaksian Seorang Doktor" halaman 100-102.] Disampaikan oleh Ustaz Ahmad Asri Lubis untuk jemaah Surau Assobah, Bandar Baru Bangi,
SELANGOR.

No comments:

Post a Comment