Thursday, May 12, 2016

Amanah Dan Silaturahim Pengiring Di Sirat


Amanah - orang yang menjalankannya pasti akan selamat di akhirat kelak dan sebaliknya orang yang khianat akan diazab. Huzaifah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Diutuskan amanah dan silaturahim, lalu kedua-duanya berdiri di kedua-dua belah titian Sirat kanan dan kiri." (HR Muslim)

Di hari kiamat, sifat amanah dan silaturahim itu bertindak seperti penapis yang akan memeriksa setiap orang, adakah mereka dahulu menunaikan hak kedua-duanya semasa di dunia.

Amanah satu tanggungjawab yang berat. Huzaifah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya sifat amanah itu telah diturunkan ke dalam lubuk hati para lelaki, kemudian mereka mempelajari al Quran dan kemudian mereka mempelajari as Sunnah.

Apabila seseorang itu tidur nyenyak, maka sifat amanah itu dicabut daripada hatinya sehingga meninggalkan bekas seperti lebam. Kemudian dia tidur nyenyak lagi dan amanah dicabut lagi sehingga meninggalkan bekas melepuh di tangan, seperti bara api yang kamu gelekkan pada kakimu lalu melepuh, walaupun kamu nampak melepuh sebenarnya tiada apa-apa pun di dalamnya.

Maka manusia selanjutnya saling mengikat janji, sedangkan hampir tiada seorang pun yang menunaikan amanah sehingga dikhabarkan, "Sesungguhnya di dalam bani fulan ada soerang lelaki yang amanah". Dan dikatakan lelaki itu, 'Alangkah bijaknya dia, alangkah cerdasnya dia, alangkah tegasnya dia'. Padahal tiada di dalam hatinya iman walaupun seberat biji sawi." (HR Bukhari dan Muslim)

Inilah antara punca utama kerosakan moral, sosial dan politik yang berlaku dalam masyarakat pada hari ini. Maka berwaspadalah daripada mensia-siakan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita semua. WALAUPUN PERKARA ATAU NILAINYA BARANGKALI KELIHATAN KECIL, NAMUN IA TETAP BEWAR DI SISI ALLAH S.W.T.

Mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan orang yang amanah yang dicintai Allah dan rasul-Nya. Wallahualam.

[Iman #51]


Jambatan Ash Shirath itu benar. Ia adalah titian panjang terbentang di atas neraka jahanam yang harus dilintasi oleh semua manusia, sejak dari manusia pertama hingga yang terakhir. Ia lebih tipis dari helai rambut dan lebih tajam dari pedang. Terbentang dari mahsyar sampai ke satu lapangan yang luas sehingga menuju pintu Syurga. Di jambatan ini terdapat sejenis duri tajam. Para malaikat pencatat amalan manusia berbaris di kiri dan kanannya.

Barangiapa yang mampu melintasi, dialah yang paling banyak mendapat Rahmat-Nya.Cepat atau lambat bergantung pada kadar amalan seseorang. Mereka yang diistimewakan Allah dapat melintas dalam sekelip mata, sedangkan yang lain, ada yang menyatakan perjalanan di atas jambatan ini memerlukan 15 ribu tahun perjalanan. Waktu yang paling tepat melintasi jambatan ini adalah setelah usai hisab atau perhitungan amal.

Mudah-mudahan Allah S. W.T. meletakkan ita dalam golongan yang selamat dan beruntung di dalam perjalanan ini.

[Ustazah Dr Siti Nurbaya Usman]

No comments:

Post a Comment