Friday, May 6, 2016

Rumah Bersuasana Madrasah



Disebabkan penghuni rumah pada hari ini tidak di beri kefahaman agama, maka wujudlah tiga suasana yang keadaannya jauh daripada Allah S.W.T.:

1-Suasana Rumah Seperti Pawagam

Televisyen besar dengan Sistem Audio nan bergema disediakan untuk berkaraoke, bermain permainan video. Anak-anak di besarkan dalam suasana kelalaian.Bila terlepas menonton drama Korea atau Sinetron Indonesia, timbul rasa terkilan, menangis bila menonton wayang Hindustan.Ini belum dikira lagi ibu bapa yang gembira bila anak-anak terpilih jadi penyanyi dalam siri realiti TV.

2-Suasana Rumah seperti Hotel

Rumah dihias mewah dan indah bagaikan hotel. Setiap tahun tukar perabot dan langsir yang baru, bilik air cantik tetapi tidak ada bilik khas untuk solat dan kegiatan agama.

3-Suasana Rumah seperti Restoran

Segala macam makanan ada di dalam rumah, dapur besar lengkap dengan kabinet, peti sejuk besar dan peralatan memasak paling canggih, ala restoran. Setiap hari yang difikirkan hanya menu terbaru. Bagi penghuninya hanya penting hanya makan dan minum. Pembaziran banyak berlaku.


Sebab itu penghuni rumah mesti diberi kefahaman agama agar suasana rumah menjadi seperti rumah Baginda s.a.w. dan para sahabat. Suasana rumah bagaikan Madrasah, sentiasa hidup dengan bacaan Al Quran dan Hadis, zikir dan solat-solat sunat. Rumah dipenuhi Nur, ALLAH turunkan Rahmat, Keberkatan dan Sakinah ke dalam rumah dan ahlinya. Keluarga hidup dalam keadaan bahagia. Dari rumah-rumah ini lahirlah anak-anak yang alim alimah, Hafiz Hafizah dan Daie Daieyah yang memperjuangkan agama ke seluruh alam.

Suasana begini perlu kita wujudkan di rumah-rumah kita. Hari ini anak-anak kita makan Examo, kismis dan macam-macam lagi tetapi pencapaian dalam peperiksaan tidak cemerlang..belajar tidak pandai. Rupa-rupanya bukan salah examo, sebenarnya hati anak-ana gelap sebab tidak pernah dengar Al Quran dan Hadis.Sebab itu itu kita perlu wujudkan amalan bacaan Taklim Hadis Nabawi di rumah-rumah kita. Cari satu masa, kumpul semua ahli keluarga, baca Hadis Nabi s.a.w. dan kisah Para Sahabat dalam kitab Hayatus Sahabah agar keluarga kita kenal kehidupan sahabat-sahabat Nabi s.a.w. dan insan-insan yang telah berjaya. Barulah mereka bersedia untuk hidup secara sederhana dan tidak berhajat kepada kemewahan sehingga kadangkala melebihi kemampuan ketua keluarga.. Semoga kita semua berniat dan berazam untuk hidupkan Rumah Bersuasana Madrasah di rumah kita. in sy Allah..

No comments:

Post a Comment