Wednesday, May 18, 2016

Langkah Keselamatan Untuk Kaum Hawa



SITUASI 1
Seorang perempuan nak naik lif sendirian ke tingkat 13 waktu lewat malam. Tiba-tiba ada sorang lelaki tidak dikenali pun naik sama. Apa hendak buat?

Jawapan Pakar:
Setelah berada dalam lif, katakan anda hendak ke tingkat 13, pastikan anda menekan kesemua butang yang ada daripada tingkat 1 hinggalah ke tingkat destinasi anda. Tiada siapa yang akan berani menyerang anda dalam lif yang berhenti pada setiap tingkat.

SITUASI 2
Seorang lelaki berjaya pecah masuk ke rumah yang kebetulan pada masa itu hanya seorang perempuan yang ada di rumah. Apa hendak buat?

Jawapan Pakar:
LARI KE DAPUR! Hanya anda sahaja yang tahu di mana serbuk cili, kunyit serta pinggan dan pisau disimpan. Semua ini boleh bertukar menjadi senjata
maut untuk perlindungan anda. Mulakan membaling pinggan dan keseluruhan alat dapur yang ada! Biarkan ia pecah dan rosak demi nyawa anda! Baling dan menjerit! Ingat bahawa BUNYI YANG KUAT DAN BISING adalah musuh terbesar penjenayah! Mereka tidak mahu ditangkap!

SITUASI 3

Sedang berjalan-jalan terasa macam ada seorang lelaki mengekori dari belakang. Apa hedak buat?

Jawapan Pakar:
UBAH HALUAN perjalanan anda secara mendadak, sama ada menyeberangi jalan, mempercepatkan langkah, atau pergi ke kawasan perniagaan yang
berhampiran.
Jika anda diekori oleh sebuah, kereta, tukar arah perjalanan anda secara bertentangan arus. Mereka perlukan masa yang lama untuk berpatah balik k
mendapatkan anda, dan memungkinkan mereka putus asa lalu mencari mangsa lain.

Jika anda gagal menjauhkan diri dari mereka, dan mereka terus mengekori anda, pusing dan jerit, "Apa yang kau nak?!" dengan suara yang paling
kuat dan garang! Ia berpotensi untuk memalukan dan menakutkan sebahagian besar penyerang. Jika masih juga tidak berhasil, JERIT! Jika ada penggera peribadi bersama anda, gunakannya!

SITUASI 4:

Katakanlah anda baru sampai dari Kuala Lumpur Johor Bharu. Waktu lewat malam. Teman lelaki tidak jawab telefon. Keluarga tidak ada kereta untuk datang menjemput. Terpakse naik teksi. Muka pemandu pula teksi pula semacam saja. Teksi lain tak ada. Apa hendak buat?

Jawapan Pakar:
Sebelum naik teksi pada waktu malam, pastikan anda mencatat butiran nombor pendaftaran teksi tersebut.Pastikan anda duduk di belakang. Kemudian hubungi keluarga atau rakan anda dan sampaikan maklumat kepada mereka mengenai nombor pendaftaran teksi tersebut dalam bahasa yang pemandu teksi fahami. Jika tiada siapa menjawab panggilan, anda pura-pura bersembang kononnya anda sedang berada dalam satu perbualan telefon. Hal ini membuatkan pemandu tahu yang ada orang lain sudah mempunyai maklumat kenderaannya, dan jika berlaku apa-apa, dia pasti berada dalam masalah besar! Ini membuatkan pemandu teksi tersebut tekad untuk menghantar anda ke destinasi yang dituju dengan selamat.

SITUASI 5:

Oklah, sudah ambil no plet teksi, nama pemandu pun sudah dicatat, pura-pura telefon keluarga pun sudah. Tetapi pemandu teksi buat hal juga! Dia tukar haluan ke arah lain. Masuk jalan hutan! Apa hendak buat?

Jawapan Pakar:
Gunakan tali beg tangan anda untuk menjerut leher pemandu tersebut dari belakang! Dalam masa beberapa saat , dia akan berasa sesak dan tidak berdaya. Sekiranya anda tidak mempunyai beg tangan bertali, hanya tarik kolar baju dia sekuat hati dan hasil yang sama akan berlaku.

Yang penting sebelum keluar rumah, baca ayat kursi. In sya Allah, akan ada 70000 malaikat yang akan melindungi perjalanan kita...

[Peringatan dari Ustazah Rina Muhd Yusof]

No comments:

Post a Comment