Tuesday, January 19, 2016

Teknik Khusyuk Dalam Solat

Ringkasan mengenai teknik khusyuk dalam solat. Solat berjemaah (di masjid lagi afdal). Menjaga makanan dan minuman agar terjamin kehalalannya. Membanyakkan sedekah. Jangan bersolat dalam keadaan hendak buang air kecil atau air besar. Selesaikan urusan itu supaya boleh fokus pada solat.
Ambil wuduk dengan sempurna. Pakaian yang bersih seperti hendak menghadap pembesar. Tempat sujud hendaklah bebas dari gambar atau yang boleh mengganggu tumpuan. Mengingati mati dan menganggap itu merupakan solat terakhir. Menyedari bahawa kita sedang berhadapan dengan Allah yang Maha Mengetahui segala rahsia kita. Penuhkan dada dengan perasaan gerun dan takut kepada Allah. Memahami bacaan dalam solat.
Sebelum angkat takbir, baca surah al-nas, selawat atas Nabi, istighfar dan apa-apa bacaan untuk menjauhkan gangguan syaitan. Pandang ke tempat sujud. Memusatkan seluruh ingatan kepada solat. Memanjang sedikit tempoh semasa rukuk dan sujud. Memastikan tiada gangguan sekitar solat seperti muzik, telefon bimbit dsbnya. Jangan pandang kiri dan kanan.

No comments:

Post a Comment