Wednesday, January 20, 2016

Sahabat Dunia Akhirat

Dalam buku, “Usahawan Akhirat”, Prof Muhd Kami Ibrahim mencatatkan beliau mempunyai banyak rangkaian sahabat yang bertingkat-tingkat - sahabat untuk bekerja, dan berniaga yang saling membantu dan menyaingi, masing-masing mahu jadi jutawan.Ada sahabat membawa kebaikan, juga ada yang melalaikan, mementingkan kenikmatan dunia semata-mata. Beruntunglah kalau ada sahabat yang mempunyai kedua-dua dunia dan akhirat. Kita boleh pilih sama ada hendak percaya pada sahabat atau tidak. Namun, ada juga sahabat yang menikam dari belakang. Timbul rasa menyesal kerana mempercayai mereka.
Seorang sahabat Prof Muhd Kamil tidak tahu bagaimana mahu menguruskan jenazah arwah bapanya kerana tidak tahu ke mana hendak dituju. Beliau tidak kenal kariah di masjid. Sahabat dan rakannya berada dalam dunia berbeza. Sahabat ini menangis bila memikirkan siapa yang akan mengendalikan jenazahnya apabila tiba masa itu. Hakikatnya, ramai orang mempunyai rakan yang hanya sesuai di dunia semata-mata.
Sahabat sangat penting. Namun carilah sahabat mukmin yang bersaudara antara satu sama lain supaya dapat memelihara akidah dan melindungi kehidupan akhirat. Perlu diterokai rangkaian sahabat yang baru. Jika ada di masjid, dampingilah mereka. Kita menjadi lebih hampir dengan al-Quran dan hadis. Kita mahu HAMPIR DENGAN ALLAH. Kita tidak mahu menyesal dan menggigit tangan di akhirat nanti.
“Pada hari itu orang yang zalim menggigit tangannya dengan penuh penyesalan sambil berkata: Alangkah baiknya kalau aku dahulu menurut ajaran Rasul Allah. Alangkah baiknya kalau aku tidak menjadikan si fulan sebagai sahabat karib. Dia telah menyesatkan aku daripada mengingati pesanan(Allah) setelah peringatan diri daripada kejahatannya terhadap manusia.” (Surah Al Furqan ayat 27-29).

No comments:

Post a Comment