Saturday, January 16, 2016

Fikir Sebelum Buat

Kelazatan yang dirasakan di saat melakukan maksiat akan lenyap, sedangkan dosanya tetap tercatat sampai hari kiamat. Keletihan di saat melakukan ibadah akan lenyap, sedangkan pahalanya terus bertahan sampai ke hari kiamat. Jangan korbankan kenikmatan akhirat hanya demi mengejar kenikmatan dunia yang sementara!
Kekadang kita bercakap main lepas sahaja, mencela tidak kira siapa, menilai sesedap rasa, menghakimi ikut 'pandai' semata, sehingga terlupa kita juga manusia biasa, yang tidak sesempurna mana, juga belum tentu lebih baik dari mereka, tidak terlepas dari membuat dosa, sama seperti mereka, masih ada cacat cela. SEDARLAH KITA JUGA DI BAWAH PEMERHATIAN-NYA!!!
Sempat berfikir sebelum berkata-kata dan bertindak adalah satu hidayah. Namun sempat berzikir sebelum berfikir adalah hidayah yang lebih bernilai. Selawat dan istighfarlah... InsyaAllah yang gelap akan menjadi cerah. Ya Allah bantu kami untuk mengingati Mu dan Rasul Mu selalu.
Dalam Khutbah Terakhir, antara peringatan Rasulullah s.a.w. adalah, "Jangan menyakiti sekiranya kamu tidak ingin disakiti." Moga-moga ia menjadi inspirasi untuk kita sentiasa berbuat baik dengan sesiapa saja saat di atas ataupun di bawah.

No comments:

Post a Comment