Monday, November 30, 2015

Peringatan Ketika Masih Hidup

Panggilan yang perlu disambut sepanjang hidup iaitu Panggilan Azan, Panggilan Haji, Panggilan Ajal. Pandai macam mana pun kita dalam ilmu pengetahuan matematik, kita masih tidak dapat mengira jumlah dosa dan pahala. Salah satu cara hati hendak khusyuk dalam Islam ialah apabila dengar azan hati berbisik "Allah sedang panggil aku".
Salah satu cara hendak khusyuk dalam solat, haruslah khusyuk dahulu wuduknya.Bila dilahirkan, kita diazankan tanpa solat. Bila dimatikan, kita disolatkan tanpa azan. Semasa hidup tidak mendatangi masjid, Bila sudah mati baru hendak datang. Kedatangan itu pun terbaring depan Imam.Kalimah masjid disebut sebanyak 27 kali di dalam Al Quran. Dan sebanyak 15 daripada itu dikhususkan dengan menyebut nama masjidnya.
Rukun wuduk ada 6, 2 kering dan 4 basah. Yang kering adalah Niat dan Tertib. Yang basah pula adalah muka, tangan, rambut dan kaki. Bila kita hendak telefon, tertinggal 1 digit agak mustahil untuk kita membuat panggilan. Begitu juga dengan solat, bila kita tertinggal 1 fardhu, akan terputus panggilan kita dengan Allah S.W.T. Hendak tahu keputusan bola sepak, kita mestilah tengok pada minit ke 90, bukannya minit pertama. Begitu juga dengan kebaikan hidup seseorang. Kita haruslah tengok minit terakhirnya dan bukannya tengok minit permulaan dan pertengahannya.
Ingin terang, lapang dan berteman di dalam kubur, berdampinglah dengan Al-Quran. Yang bisu ingin membaca Al Quran. Yang Tuli ingin mendengarkannya.Yang buta ingin melihatnya. Tetapi yang sihat kebanyakannya lalai dengan gajet. Allahu...

No comments:

Post a Comment