Monday, November 23, 2015

Ketentuan Tuhan Bukan Kebetulan

Setiap yang berlaku dalam kehidupan adalah KETENTUAN TUHAN, BUKAN KEBETULAN. Berusahalah untuk menerima walaupun berat. Tidak ada KETENTUAN BURUK di sisi Allah. Setiap suatu mempunyai hikmah. Bila ditimpa musibah, baru manusia tersedar akan kelalaian mensyukuri setiap nikmat.Betapa manusia terlalu mementingkan diri kerana sentiasa MEMINTA PERHATIAN DARI-NYA, sedangkan manusia itu TIDAK MEMBERI PERHATIAN KEPADA-NYA.
Mari kita hayati apa yang dituturkan oleh Imam Hasan a-Basri. "Aku tahu rezekiku tak mungkin diambil orang lain, kerananya hatiku tenang.Aku tahu amal-amalku tak mungkin dilakukan orang lain, maka aku sibukkan diriku untuk beramal.Aku tahu Allah selalu melihatku, kerananya aku malu bila Allah mendapatiku melakukan maksiat. Aku tahu kematian menantiku, maka kupersiapkan bekal untuk berjumpa dengan Rabbku."
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud, “Tidakkah kamu lihat Allah membuat perumpamaan; kalimah yang baik umpama pokok yang baik, akarnya kukuh (di dalam bumi) dan dahannya menjulang tinggi ke langit. Menghasilkan buah setiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan ini untuk manusia supaya mereka mengerti. Dan perumpamaan kalimah yang buruk ialah pokok yang buruk, akarnya terbongkar dari bumi, dan tidak dapat berdiri tegak.” (Surah Ibrahim ayat 24-26)

No comments:

Post a Comment