Tuesday, November 3, 2015

Cara Berzikir Yang Benar

"Daripada Abi Musa (ra), katanya: Kami pernah bersama Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalam dalam satu perjalanan (safar), lalu manusia (para sahabat) bertakbir (Allahu Akbar) dan bertahlil (Laa Ilahaa Illal Laah) dengan suara kuat, maka Nabi Sallallahu Alaihi Wasalam pun bersabda:“Rendahkanlah suara kamu! Sesungguhnya kamu tidak berdoa (memohon) kepada yang pekak dan tidak pula kepada yang jauh. Sesungguhnya kamu memohon kepada Yang Maha Mendengar lagi Maha Dekat, dan Dia senantiasa bersama kamu”. (Hadis Sahih Riwayat Muslim). Maksudnya, "Daripada Sa’ad Bin Abi Waqqas (ra) katanya: Telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalam: “Sebaik zikir ialah perlahan-lahan, dan sebaik-baik rezki ialah apa yang mencukupi”. (Hadis Sahih Riwayat Ahmad & Ibnu Hibban).
Berdoa Dan Berzikir Hendaklah Dengan Suara Lunak (Lembut). Selain hadis-hadis di atas, juga banyak ayat-ayat Al-Quran yang menyuruh kita agar berdoa dan berzikir dengan suara lunak dan melarang kita melakukannya dengan suara keras dan lantang. Di antara ayat-ayat tersebut ialah firman Allah SWT yang bermaksud, "Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendahkan diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas." (Surah al-A’raaf (7) ayat 55). Firman-Nya lagi yang bermaksud, "Dan berzikirlah (sebutlah nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai." (Surah al-A’raaf (7) ayat 205).
Umat Islam jangan terkeliru jika terdapat bentuk dan cara zikir yang berlainan dan bertentangan dengan kebiasaan masyarakat kita amalkan. Semoga kita dijauhi daripada fitnah dan amalan yang tidak pernah di lakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat.

No comments:

Post a Comment