Monday, November 30, 2015

Menangis

Dalam Islam, menangis sangat dianjurkan. Kerana menangis itu menunjukkan hati seseorang itu lemah lembut tidak keras.Allah S.W.T. berfirman:“Dan mereka bersujud sambil menangis dan maka bertambahlah atas mereka perasaan khusyuk’” (Surah Al-Isra' ayat109). "Apakah kerana keterangan ini kamu merasa hairan, lalu tertawa dan tidak menangis?". (Surah An-Najmi ayat59-60). “…Apabila dibacakan ayat-ayat Allah yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (Surah Maryam ayat 58).
Dalam Hadis telah diceritakan dari Ibnu Mas’ud r.a, Rasulullah bersabda kepadaku: “Bacakanlah kepadaku Al Qur’an." Aku menjawab, “Ya Rasulullah bagaimana aku akan membacakan Al Qur’an kepadamu, padahal kepadamulah Al Qur’an itu telah diturunkan." Rasulullah bersabda: “Aku suka mendengar Al Qur’an itu dibaca oleh orang lain." Maka aku membaca surat An Nisa’ sampai kepada ayat: فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد وجئنا بك علي هؤلاء شهيدا ..."(bagaimanakah bila Kami telah mendatangkan engkau (Rasulullah) sebagai saksi atas semua mereka itu?)." Rasulullah bersabda, “ Cukuplah bacaanmu itu wahai Ibnu Mas’ud." Ibnu Mas’ud berkata, “Aku menoleh pada Nabi dan kulihat mata Nabi berlinang basah oleh air mata." (HR. Bukhari Muslim).

No comments:

Post a Comment