Friday, November 20, 2015

Hari Yang Pergi Takkan Kembali

Peringatan buat manusia yang lalai dan terlupa saat-saat denyutan jantung mulai perlahan dan akhirnya terhenti.
"Tidaklah datang suatu hari daripada hari-hari di dunia ini melainkan ia berkata: 'Wahai manusia! Sesungguhnya AKU ADALAH HARI YANG BARU, dan sesungguhnya AKU AKAN MENJADI SAKSI (di hadapan Allah) atas apa-apa yang kalian lakukan kepadaku.Apabila matahari terbenam, maka AKU AKAN PERGI meninggalkan kalian dan TAKKAN PERNAH KEMBALI LAGI hingga hari kiamat." (Imam Hasan al Basri).
"Ya Allah, perbaikilah agamaku yang merupakan penentu (kebaikan) semua urusanku, dan perbaikilah (urusan) duniaku yang merupakan tempat hidupku, serta perbaikilah akhiratku yang merupakan tempat kembaliku (selamanya), jadikanlah (masa) hidupku sebagai penambah kebaikan bagiku, dan (jadikanlah) kematianku sebagai penghalang bagiku dari semua keburukan," (HR Muslim).
Anas r.a. dari Rasulullah s.a.w. beliau bersabda, "Yang mengikuti mayat itu ada tiga, iaitu keluarga, harta benda, dan amal perbuatannya. Yang dua kembali dan yang satu tetap bersamanya iaitu keluarga dan harta bendanya kembali dan amal perbuatannya tetap bersamanya.” (HR Bukhari dan Muslim).

No comments:

Post a Comment