Friday, July 24, 2015

Pengusiran Terancang

"Saya Hassan Md. Ali, pernah bertugas di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dari 1979-1985 dan juga sebagai pemaju perumahan dari 1985-1995. Baru-baru ini saya ke Property Fair di Subang Parade, Subang, Selangor. Tertarik dengan tawaran dari syarikat pembangunan perumahan yang sedang memajukan Tanjung Puteri, Johor.Diskaun yang ditawarkan adalah untuk bumiputra 15% ,Bukan Bumi 6%.Keluasan unit 700ksp. Harga unit RM1.0 juta. Pinjaman akan diusaha sehingga 90%. Pembeli bumiputra hanya perlukan sediakan 10% sahaja sebagai downpayment. Bermakna pembeli bumiputra perlu membayar RM85,000. Bagi bukan bumiputra downpayment 4% (6% discount is taken as part payment of 10% d/pymt). Bermakna hanya RM40,000."
"Sebagai seorang pemaju perumahan, saya menyiasat lebih lanjut lagi.Selain dari membayar downpayment sebanyak RM 85,000, pembeli bumiputra dikehendaki membayar segala kos seperti (legal fee, stamp fee, loan fee) yang jumlahnya lebih kurang RM42,000.Sedangkan pembeli bukan bumiputra hanya perlu meyedikan RM40,000. Lain-lain kos akan ditanggung oleh Pemaju. Saya membuat pengiraan dan perbandingan 'entry cost' antara bumiputra dan bukan bumiptra. Ternyata pembeli bumiputra terpaksa menyediakan sejumlah RM127,000 sedangkan pembeli bukan bumiputra hanya memerlukan RM40,000 untuk membelinya. Seolah-olah kaum bumiputra yang memberi subsidi kepada pembeli bukan bumiputra sebanyak RM45,000.Bermakna walaupun harga bagi bumiputra dikurangkan sebanyak $150,000 dari harga asal, tetapi perbezaan harga sebenar di antara bumi dan bukan bumi hanya RM37,000 atau 4% sahaja."
"Bagi pembeli bumiputra untuk membayar downpayment sebanyak RM127,000 bagi unit seluas 700ksp adalah terlalu mahal dan sudah tentu unit-unit yang diperuntukan untuk bumiputra susah dijual kelak kerana unit tersebut hanya boleh dijual kepada pembeli bumiputra sahaja.Oleh kerana 'entry kosnya' hampir 3 kali lebih besar dari kaum bukan bumiputra maka sudah tentulah unit-unit bumiputra tidak laku dijual dan pemaju mempunyai alasan yang kukuh untuk memohon pelepasan dari Kementerian YB. Dato' supaya unit tersebut dibebaskan dari peruntukan bumiputra."
"Sekali pandang seolah mereka bersama-sama kerajaan yang ingin menolong kaum bumiputra memiliki harta di negara ini, tetapi apabila diperincikan kira-kiranya, pembelian unit bumiputra adalah lebih mahal dari yang sepatutnya dan penglibatan pemaju untuk membantu kaum bumiputra memiliki harta seperti yang disarankan oleh kerajaan adalah satu gimmik dan dijadikan olok-olokkan oleh pemaju. Saya sempat membentangkan kira-kira di atas kepada wakil pemaju hartanah tersebut dan dengan sinis dia menjawab "Every Chinese developer are doing this just to make sure every Melayu and Bumiputera won't have any chance of acquiring new property so your child will stick to the old house or staying back to kampung". [Ini merupakan kandungan surat Encik Hassan Md. Ali kepada YB Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Precinct 5, Putrajaya.]
NEGARA KITA TELAH TERJUAL DENGAN CARA PALING HALUS. PEMIMPIN MELAYU YANG PENTINGKAN DIRI BANYAK BUAT DUIT DENGAN MEMBERI PELEPASAN UNIT-UNIT BUMIPUTRA KEPADA UNIT BEBAS.PERPADUAN DAN KUASA POLITIK KAUM MELAYU MUSLIM HAMPIR MENUJU KEHANCURAN.... DIVIDE AND RULE... APA AKAN JADI PADA ANAK CUCU MASA DEPAN, FIKIRLAH SENDIRI?!!!

No comments:

Post a Comment