Wednesday, July 29, 2015

Al Mulk Penghalang Seksa Kubur

“Dari Abu Hurairah ra. Dari Nabi Saw., beliau bersabda, ‘Ada surah-surah dari Al-Quran yang terdiri dari tiga puluh ayat dan dapat memberi syafaat bagi yang membacanya, sampai dia diampuni, iaitu, ‘Tabaarakalladzii biyadihil mulku.. (surat Al-Mulk)” (HR Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad).
“Dari Abdullah bin Mas’ud, dia berkata, ‘Barangsiapa membaca ‘Tabaarakalladzii bi yadihil mulk (surat Al-Mulk) setiap malam, maka Allah akan menghalanginya dari seksa kubur. Kami di masa Rasulullah s.a.w. menamakan surah tersebut surah al-mani’ah (penghalang dari seksa kubur). Ia adalah salah satu surah di dalam kitabullah. Barangsiapa membacanya setiap malam, maka dia telah memperbanyakkan berbuat kebaikan.” (HR. Nasa’i).
Ibnu Abbas berkata, “Bacalah surat Tabaarakalladzii bi yadihil mulku wa huwa ‘alaa kulli syai-in qadir (Al-Mulk, hafalkan lalu ajarkanlah kepada keluargamu, anakmu, orang-orang dalam rumahmu, dan tetanggamu. Sesungguhnya, surat tersebut memberi keselamatan dan syafaat pada hari kiamat di hadapan Allah S. W. T. bagi orang yang membacanya. Surah ini akan memohon kepada Allah S.W.T. agar menyelamatkan dia dari azab neraka dan Allah akan menyelamatkan orang yang suka membacanya dari azab neraka.”

No comments:

Post a Comment