Tuesday, January 3, 2017

Umur Habis Buat Apa?


Al kisah

Pengerusi Majlis mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Azhar yang baru selesai membacakan doa pembuka majlis. Seterusnya beliau menjemput Datuk Segaraga naik ke pentas untuk menyampaikan ucapan dan sekali gus merasmikan majlis itu.

Hadirin berdiri dan bertepuk tangan tanda hormat kepada Datuk Segaraga. Beliau kelihatan pucat dan letih. Ketika sedang menghampiri tengah pentas, beliau jatuh dan rebah. Hadirin terkejut. Ada yang naik ke pentas lalu mengerumuni Datuk Segaraga yang kelihatan sedang nazak. Ustaz Azhar dipanggil untuk melakukan apa yang patut.

Ustaz Azhar bersuara, "Datuk...mengucap, Datuk...mengucap..."

Tiada respons. Sekali lagi Ustaz Azhar mengulangi kata-katanya. Seketika kemudian, dengan nafas tersekat-sekat, Datuk Segaraga gagahkan juga.

"Yang dimuliakan Datuk Seri, Datin Seri, barisan dif-dif terhormat..."

Ustaz Azhar segera memintas, " Saya tak suruh Datuk BERUCAP. Datuk kena MENGUCAP begini...LAILAHAILLALLAH...!"

(Masuk Syurga Laju-Laju)

=====================

Jika kita tertawa dengan kata-kata Datuk Segaraga, hakikatnya kita sedang mentertawakan diri kita sendiri. Kita sering tertipu dengan dunia. Kita terlupa untuk apa kita diciptakan.

KITA SELITKAN IBADAH DI CELAH-CELAH URUSAN KEHIDUPAN. Kita tidak MENYELITKAN URUSAN KEHIDUPAN DI CELAH-CELAH IBADAH. Ibadah yang mencakupi kelima-lima TIANG YANG DIGUNA UNTUK MEMBINA VILLA AKHIRAH.

KITA MENGHAMBAT MASA ke sana ke mari buat itu ini tanpa menyedari MASA MENGHAMBAT KITA menuju barzakh. Tahu tahu TARIKH KITA SUDAH TAMAT TEMPOH. Menyesal pun tak ada guna.

Jom penuhi kewajipan yang disyariatkan.

J.O.M. (Jalan Orang Mukmin).

(Peringatan buat diriku yang sering alpa)


Manusia itu ada 4 jenis:

DIA TAHU YANG DIA TAHU. Dia orang berilmu, maka ikutilah dia.
DIA TAK TAHU YANG DIA TAHU. Dia sedang tertidur, maka sedarkanlah dia.
DIA TAHU YANG DIA TAK TAHU. Dia sedar akan kekurangan ilmunya, maka ajarkanlah dia.
DIA TAK TAHU YANG DIA TAK TAHU. Dia jahil, maka waspadalah terhadapnya.

Kita akan rasa letih menjaga harta, takut dikebas penyangak dunia. Ilmu takkan rasa letih menjaga kita, di dunia mahupun di akhirat sana

Nabi solat hingga bengkak kaki. Kita tengok bola hingga bengkak mata.

Kita berada dalam jemaah, dapat berkongsi ilmu dan susah payah. Kalau suka mengasing diri, bolehkah jenazah bergolek ke kubur bila mati nanti?



No comments:

Post a Comment