Monday, January 23, 2017

Jenazah Di Madinah dan Makkah

Perkongsian dari Album Shahrina Sharkawi


---

---

---

Ada 7 jenis jenazah. Yang bertutup hijau adalah jenazah lelaki dewasa, bertutup coklat tua jenazah wanita dewasa, warna krim jenazah kanak-kanak, dan yang tidak bertutup kepala ialah lelaki yang meninggal semasa masih dalam ihram..Allah ingin memperlihatkan bahawa warna kulit bukan jaminan suatu kemuliaan..Subhanallah..Allahu Akbar..Al Fatihah kepada semua arwah. Beruntungnya mereka disolatkan di Baitullah yang suci...dengan ratus ribu jemaah mengiringi..Moga, kita dapat peluang sebegini..sekali saja..

Diriwayatkan hadith dari Suhail hadith dari bapanya, hadith dari Abi Hurairah (r.a) hadith dari Nabi s.a.w bersabda: 'Barangsiapa mensolatkan atas jenazah (umat Islam yang beriman) tetapi tidak mengikuti jenazah (iaitu, tidak menemaninya ketika dibawa ke perkuburan untuk disemadikan) maka baginya pahala satu 'qirat'; maka jika mengikutinya (akan jenazah ke kuburnya), maka baginya pahala dua 'qirat'.' Dikatakan (iaitu, ditanyakan oleh sahabat): 'Dan pa dia dua 'qirat' itu?' Bersabda Nabi (s.a.w): '(Satu 'qirat' itu) Paling kecilnya (atau sekecil-kecilnya) kedua-dua (Qirat) itu adalah semisal gunung Uhud.' [Hadis Muslim, Kitab Jenazah]

Seperti di Masjid Nabawi di Madinah, di Masjidil Haram juga sentiasa ada solat Jenazah setiap kali lepas solat fardhu. Jenazah diusung keluar dengan sangat pantas.

No comments:

Post a Comment