Thursday, January 19, 2017

Hayati Rezeki Dengan Mata Hati




Sayidatina Aisyah bercerita tentang dirinya: “Aku tidak cemburupun pada mana-mana isteri Nabi yang lain melainkan terhadap Khadijah walaupun aku tidak sempat mengenalinya. Hal ini kerana Nabi setiap kali menyembelih kambing, Baginda mengarahkan: ‘Hantarkan bahagian daging ini kepada teman-teman Khadijah.’ Sehinggalah suatu hari, aku naik marah. Aku berkata: ‘Asyik Khadijah, Khadijah!’

Lalu Nabi pun berkata: ‘Sungguh aku direzekikan kecintaannya.’” (Riwayat Muslim)

............................................................


Rasa cinta dan sayang terhadap insan lain ialah rezeki yang mesti disyukuri. Tidak kira zahir atau batin, rezeki ialah apa sahaja nikmat yang kita kecap.

Anak-anak yang menghiburkan ialah rezeki,

Jiran yang baik hati ialah rezeki,

Pasangan hidup yang membahagiakan juga rezeki,

Majikan yang bertimbang rasa itu rezeki,

Pekerja yang jujur juga rezeki dan senarainya ini tidak akan pernah berkesudahan.

Sesungguhnya konsep rezeki itu luas. Hayatilah ia dengan mata hati.

No comments:

Post a Comment