Wednesday, February 3, 2016

Pilih Pemimpin Bukan Dengan Nafsu

Kita boleh menyayangi tanpa memimpin tetapi kita tidak boleh memimpin tanpa menyayangi.Pilihlah pemimpinmu dengan wahyu, bukan nafsu. Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya seorang pemimpin itu merupakan perisai, rakyat akan berperang di belakang serta berlindung dengannya. Bila dia memerintah untuk takwa kepada Allah azza wa jalla serta bertindak adil, maka dia akan memperoleh pahala. Namun bila dia memerintah dengan selainnya, maka dia akan mendapatkan akibatnya. “(HR Muslim).
Kepada yang dipimpin, Ibnu Taimiyyah dalam karyanya Siyasah Syari’iyah mengutip sebuah hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad. “Barangsiapa yang mengangkat seseorang (pemimpin) untuk mengurusi perkara kaum Muslimin sementara dia mendapati ada seseorang yang lebih layak daripada orang yang diangkatnya, maka dia telah berkhianat pada Allah SWT dan Rasul-Nya.”
Sesungguhnya Umar Khattab, Muhammad Al Fateh, Umar Abdul Aziz wajar dicontohi. Pemimpin sebenar adalah imam bagi RAKYAT. Dihormati diteladani dalam urusan duniawi dan ukhrawi.

No comments:

Post a Comment