Wednesday, February 17, 2016

Kisah Si Pengurus Jenazah


Sudah bertahun-tahun isteri Ustaz Misnan dari Surau Nurul Iman mengurus dan memandikan jenazah perempuan. Secara purata 8 jenazah diurus mandi pada setiap bulan. Soalan yang kerap Ustaz Misnan tanyakan kepada isteri ialah:
1. Muda atau tua
2. Di mana (taman atau kampung)
3. Sakit apa
4. Bila mati
5. Mati di mana
6. Anak berapa orang
7. Agak-agak berapa umur anak yang sulung.

Semua ini menjadi penanda aras / bancian kepadanya mengenai punca kematian, bagaimana si mati diurus jaga sebelum/selepas mati dan sikap waris kepada si mati.


Berdasarkan umur dan bilangan iaitu 8 orang yang mati dalam seminggu:
1. Bawah 55an hampir 70 % mati kerana barah.
2. Atas 56an hampir 30 % mati kerana kencing manis, buah pinggang, jantung, tua dll.

*90 % keadaan jenazah yang mati di KAMPUNG terurus bersih kerana ada orang-orang tua tempatan yang selalu berada di sisi pesakit hingga ke saat mati, mempunyai pengetahuan mengenai apa perlu dibuat ke atas jenazah sebaik sahaja dia mati dan kebetulan ada pertalian saudara.

60% keadaan jenazah yang mati warga di TAMAN PERUMAHAN terbiar keseorangan, semua sendi tulang 4 kerat keras, menyebabkan sukar hendak dimandikan, kurang terurus bersih kerana tiada orang-orang tua. Majoriti warga taman adalah generasi muda yang siang malam bekerja, tidak ingat mati, hubungan renggang dengan jiran, surau / masjid, tidak pernah menghadapi suasana kematian, tidak tahu apa hendak dibuat ke atas jenazah sebaik berlaku kematian dan langsung tiada keperluan barangan asas untuk jenazah. Walaupun disuruh dan diminta, anak-anak takut hendak memandikan jenazah ibu bapa sendiri.

Sekarang ini telah ada waris "TIDAK SUKA" bawa balik, uruskan mandi dan mengkafan jenazah di rumah. Mereka lebih suka segalanya dibuat di masjid atau sekiranya mati di hospital mereka lebih suka segalanya dibuat di hospital. Lebih tragis ada waris melepas cakap "tidak mahu menyusah" rumah. Jadi mereka mahu semua urusan di hospital @ masjid / surau dan terus ke kubur. Bagi jenazah yang sakit lama sebelum mati, jenazah ini lebih tidak terurus, berbau menyesak hidung, kulit mengelupas dan banyak luka. Kesimpulannya:

- Keadaan jenazah memberi gambaran siapa warisnya.
- Ingatkan kembali bagaimana kita menjaga urus ibu bapa semasa mereka sakit dan bagaimana kita urus jenazah mreka sebaik saja mereka mati.
- Lebih tragis bagaimana anak-anak kita nanti akan menjaga urus semasa kita sakit dan selepas kita bergelar jenazah.
- Bacaan Quran, solat, doa, semuanya boleh diupah kerana anak-anak kita hanya BERJAYA JADI KAYA. Ingatlah HANYA DOA DARI ANAK YANG SOLEH diterima di sisi Allah S.W.T. walaupun anak kita hanya seorang tukang sapu.

[Sumber: Ustaz Misnan. Ahli jawatankuasa Surau Nurul Iman]

No comments:

Post a Comment