Saturday, February 13, 2016

Amalan Yang Sama Dengan Sedekah - Hadis ke 26

Abu Hurairah r.a. melaporkan bahawa Rasulullah saw bersabda: “SETIAP SENDI MANUSIA (yang Allah nyatakan bilangannya ialah 360) WAJIB BERSEDEKAH SETIAP HARI APABILA TERBIT MATAHARI (sebagai tanda kesyukuran ke atas nikmat setiap sendi. Kesemua 360 sendi itu boleh terangkum bila dilakukan Solat Dhuha dua rakaat).


ENGKAU MENDAMAIKAN DUA ORANG YANG BERGADUH, MAKA ITU ADALAH SEDEKAH. ENGKAU MENOLONG ORANG MENAIKI KENDERAAN, ATAU MENGANGKAT BARANGNYA, ITU ADALAH SEDEKAH.UCAPAN YANG BAIK (contoh, ucapan salam dan menjawab salam, sapaan beserta senyuman, menggembirakan hati orang lain seperti menghubungi ibu bapa untuk bertanyakan khabar, memuji susah payah isteri, atau usaha orang lain, memberi nasihat serta teguran yang berhemah) JUGA ADALAH SEDEKAH.


LANGKAH KETIKA ENGKAU BERJALAN MENUJU KE MASJID UNTUK BERSOLAT (termasuk berkenderaan ke masjid), JUGA ADALAH SEDEKAH. MENGHILANGKAN GANGGUAN DAR LALUAN ORANG RAMAI (contoh, ranting, paku, kulit pisang, kaca, duri dsbnya) ADALAH SEDEKAH. (HR Bukhari dan Muslim).


Muslim itu bersaudara, patut saling bertolongan. Kita tolong ketika mereka yang susah. Bila kita sendiri pula yang susah, Allah yang akan menolong. Itu janji-Nya.

[Sumber: Program Cinta Hadis oleh Ustaz Tuan Norhisham Tuan Padang di TV Al Hijrah]

No comments:

Post a Comment