Sunday, February 28, 2016

Cintanya Pada Allah Semata


Seorang abid sangat tekun beribadah di satu bukit, tidak kira siang atau malam. Dia makan dan minum rezeki Allah dari pepohonan, air hujan dan air sungai.

Allah memerintahkan Nabi Musa a.s. supaya memberitahu abid itu bahawa dia adalah ahli neraka. Lalu Nabi Musa a.s. pun beredar sambil membawa pesanan dari Allah. Dari jauh kelihatan abid itu tekun beribadah, Nabi a.s. semakin hampir dan akhirnya sampai kepadanya, namun dia tetap sibuk dengan zikir dan pertapaannya sehingga tidak mempedulikan Nabi a.s. Lalu Nabi a.s. menegurnya, " Wahai abid, aku membawa pesanan dari Allah. Aku ini Musa. Allah berpesan yang engkau ini ahli neraka."

Yang menghairankan, abid itu bangun, menari-nari kegembiraan. Nabi Musa a.s. bertanya kepadanya, " Engkau beribadah beratus tahun tetapi Allah memasukkan engkau ke dalam neraka, tapi engkau pula bergembira".

Jawab abid,"Aku beribadah kerana cinta kepada Allah, bukan syurga dan neraka. Dalam jutaan makhluk, Allah memberi perhatian kepada aku yang hina dina ini, melihat dan memperhatikan aku. Aku sangat berterima kasih kepadamu dan bersyukur kepada Allah. Cukuplah pesanan ini untuk aku.

Lalu Nabi Musa a.s. pulang berjumpa Allah dan menceritakan kepada tentang abid itu. Lalu Allah nenjawab, " Wahai Musa, lihatlah hambaku itu, walaupun aku ingin masukkan dia ke dalam neraka tetapi dia masih gembira. Dia cintakan AkU. Aku bukan pandang ibadah dia,tapi aku pandang hatinya yang mencintai aku. Sekarang engkau pergilah kepadanya dan katakan " Sekarang Allah sudah masukkan hambaku itu ke dalam syurga".

No comments:

Post a Comment