Thursday, February 11, 2016

Pilih - Buat Baik lwn Buat Jahat

Pda akhir zaman ini terasa sangat ketara tarik menarik antara kebaikan dan kejahatan, walaupun pada kebanyakan masa kejahatan seolah-olah menguasai pertarungan. Keadaan ini akan berterusan sehingga tiba hari kiamat. Allah memberi kita akal untuk memilih sama ada menjadi pencetus atau penyebar kebaikan ataupun penyebab dan penghasut ke arah kejahatan. Sunatullah telah menetapkan "buat baik dapat baik, buat jahat dapat jahat." Kalau jahat yang dipilih dalam hidup yang singkat ini, bererti kita sanggup memikul azab yang dijanjikan Allah berulangkali dalam Al-Quran dan juga yang disampaikan oleh Rasul-Nya; sama ada di dunia atau di akhirat hanya Allah S.W.T. yang menentukan.
Sebagaimana kita berlumba lari dalam acara sukan, Allah juga menyeru kita dengan firman-Nya: "Maka berlumba-lumbalah kamu dalam kebaikan." (Surah Al-Baqarah: 148). Apabila ada peluang untuk berbuat baik, lakukanlah segera, jangan bertangguh-tangguh kerana hati manusia boleh berubah sekelip mata. Niat hendak buat baik tiba-tiba dipengaruhi supaya melakukan kejahatan yang diselindungi oleh "kebaikan." Paling menyesal bila peluang hendak berbuat baik itu datangnya hanya sekali.
Gunakan hayat yang singkat ini untuk melakukan apa jua kebajikan sebanyak mungkin. Ada banyak contoh untuk berbuat baik di sekeliling kita. Yang perlu gunakan mata untuk mencari dan hati untuk memahami. Kalau terus bermaksiat sedangkan di hati telah ada niat yang baik, dikhuatiri kematian akan mendahului niat kita. Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bersegeralah kamu beramal soleh sebelum datangnya tujuh perkara, tidaklah kamu menantikan melainkan kemiskinan yang akan membuat kamu lupa, atau kekayaan yang akan membuat kamu melampaui batas, atau penyakit yang membinasakan, atau masa tua yang sangat melemahkan, atau kematian yang sangat cepat, atau dajal yang dia adalah sejahat-jahat orang yang dinantikan, atau kiamat yang kiamat itu lebih memilukan dan lebih pahit." (Riwayat Tirmizi, dan dia berkata hadis ini hasan)
Setiap kebaikan, besar atau kecil, sedikit atau banyak, tidak pernah sia-sia. Alah bisa tegal biasa. Begitulah keadaannya bila sentiasa berbuat baik, kita langsung tidak menyedari bahawa perbuatan kita itu memang sesuatu yang baik. Diri kita sendiri meninggalkan kejahatan dan dalam masa yang sama menegur pihak lain supaya tidak melakukan kemungkaran juga merupakan kebajikan yang besar. Amal makruf nahi mungkar. Mencegah kemungkaran pasti membawa kebaikan kepada diri kita sendiri dan juga orang lain. Di dalam Mahkamah Agung nanti, kebajikan yang kita buat boleh menjadi saksi untuk kita. Firman ALLAH S.W.T. yang bermaksud: "Sesiapa yang melakukan amal soleh, maka ganjarannya untuk dirinya sendiri." (Surah Al-Jathiyah: 15).

No comments:

Post a Comment