Sunday, July 31, 2011

Kalamullah





ALLAH SAW berfirman:
Wahai sekalian manusia, janganlah engkau menjadi orang yang mengetepikan taubat dan jangan memanjangkan angan - angan serta mengharap kebahagiaan akhirat tanpa beramal; jangan menjadi orang yang kata - katanya seperti kata - kata orang 'abid dan amalnya seperti orang munafiq; jika diberikan sesuatu kepadanya, tidak pernah merasa cukup, dan jika tidak memperoleh sesuatu dia tidak pernah sabar. Dia menyuruh orang berbuat baik tetapi dia sendiri tidak membuatnya. Dia melarang berbuat jahat tetapi dia sendiri tidak berhenti melakukannya. Dia mengasihi orang yang soleh tetapi dia tidak mahu bersama mereka. Dia membenci orang munafik tetapi dia sebenarnya termasuk di antara mereka. Dia mengatakan hal yang tidak dia lakukan, dan dia membuat hal yang tidak disuruh. Dia meminta kesetiaan tetapi dia sendiri tidak setia.

Wahai sekalian manusia, setiap hari yang baru, bumi senantiasa menegurmu dengan  katanya: Wahai sekalian manusia, engkau berjalan di permukaanku dan setelah itu engkau akan disimpan di dalam perutku. Engkau memakan segala yang diinginkan ketika berada di permukaanku, kemudian engkau akan di makan ulat di dalam perutku.

Wahai sekalian manusia, aku adalah rumah kesunyian; aku adalah rumah tempat pertanyaan; aku adalah tempat persendirian; aku adalah rumah kegelapan; aku adalah rumah kala jengking dan ulat, maka diamilah aku dan janganlah engkau menghindariku.

No comments:

Post a Comment