Sunday, August 5, 2018

Wanita - Berhenti Pamer Kecantikanmu Di Medsos




Di antara kesan negatif wanita yang mempamerkan foto mereka di internet:

Boleh membuat lelaki yang sengaja mahupun tak sengaja melihatnya menjadi tergoda, mengotori hatinya, membuat terbayang siang malam, bahkan boleh menimbulkan niat-niat buruk atau bahkan sampai melakukan kejahatan. 

Menggoda lelaki, membuat lelaki tidak menundukkan pandangan, padahal dalam Al Quran diperintahkan menundukkan pandangan. Sepatutnya para wanita menolong para lelaki dengan cara mencegah terjadinya hal tersebut, iaitu berhenti mempamerkan fotonya.

Betapa ramai wanita yang menjadi korban lelaki jahat yang bermula dari Facebook, diajak keluar,  ditipu, diculik, diperkosa, dibunuh, dll, semuanya bermula bila lelaki itu tertarik melihat foto sang wanita di FB, sebagaimana sering diberitakan media massa. 

Foto boleh disalin dan diedit oleh orang jahat, dijadikan foto porno, atau digunakan untuk hal-hal lain yang merugikan, (misalnya orang membuat suatu akaun dengan memakai foto-foto tersebut)

  Wahai para wanita, tahukah anda bahwa:

1) Semakin banyak pandangan lelaki yang tergiur denganmu (jika sengaja mempamer kecantikan/keindahan tubuh dan tampil menggoda) semakin bertompok pula dosa-dosamu

2) Semakin sang lelaki mengkhayalkanmu...semakin berhasrat denganmu maka semakin bertompok pula dosa-dosamu

3) Janganlah menyangka senyumanmu yang kau tebarkan secara sembarangan tidak akan ada pertanggungjawabannya kelak!

4) Bayangkanlah, betapa bertompok dosa-dosa para artis dan penyanyi yang aurat mereka dipertonton di hadapan ribuan...bahkan jutaan para lelaki?

5) Jika kalian menjaga kecantikanmu dan kemolekan tubuhmu hanya untuk suamimu maka anda kelak akan semakin cantik dan semakin molek di syurga Allah.

6) Akan tetapi jika anda dedah kecantikanmu dan kemolekanmu maka ingatlah itu semua akan sirna dan akan lebur di dalam liang lahad menjadi makanan cacing dan ulat...dan di akhirat kelak, boleh  berubah menjadi bahan bakar neraka jahannam!

Diringkas dari hambaallah.net

#Tulisan-tulisanNasehatIslam


No comments:

Post a Comment