Friday, August 10, 2018

Nabi s.a.w. Dan Aisyah Sakit Kepala




Aisyah menceritakan, “Suatu ketika Rasulullah pulang dari Baqi‘. Lalu Baginda mendapati aku sedang sakit kepala. Aku berkata, ‘aduh, kepala saya!’ Nabi pun membalas, ‘Wahai Aisyah, saya pun sakit kepala!’

Baginda menyambung, ‘Awak tak apalah. Kalau awak mati dulu sebelum saya, saya akan uruskan jenazah awak. Saya mandikan awak, kafankan awak, solat jenazah awak dan kebumikan awak.’” (Riwayat Ibn Majah)  

-Kitab Jenazah, bab hadis berkenaan lelaki memandikan jenazah perempuan dan sebaliknya.

Dalam riwayat lain, “Aisyah berkata, “Aduh sakitnya kepalaku! Lalu Rasulullah s.a.w. pun bersabda, ‘Kalaulah awak mati sementara saya masih hidup, pasti saya akan mintakan ampun untuk awak dan mendoakan awak.’ 

Aisyah pun membalas, “Wah, tambah lagi berat! Awak memang suka kalau saya mati! Kalaulah betul jadi, mesti di hujung hari itu awak terus bersama dengan mana-mana isteri yang lain!’ 

Nabi bersabda lagi, ‘Sebenarnya saya pun tengah sakit kepala. Saya hendak sangat hantar orang untuk beritahu kepada Abu Bakar atau anaknya dengan pesanan; ‘Biarlah apa orang hendak kata atau berangan-angan apa sekali pun, namun aku pasti katakan; Allah enggan dan orang beriman juga menolak.’” (Riwayat al-Bukhari) 

- Kitab sakit, bab ucapan ‘aku sakit’.

Ya, tajuk sesuai untuk babak ini ya? Sakit kepala memikieow nyer. Nak kongsikan pengajaran daripada hadis pun boleh juga...Doakan saya.

Teks asal

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الْبَقِيعِ، فَوَجَدَنِي وَأَنَا أَجِدُ صُدَاعًا فِي رَأْسِي، وَأَنَا أَقُولُ: وَا رَأْسَاهُ، فَقَالَ: «بَلْ أَنَا يَا عَائِشَةُ وَا رَأْسَاهُ» ثُمَّ قَالَ: «مَا ضَرَّكِ لَوْ مِتِّ قَبْلِي، فَقُمْتُ عَلَيْكِ، فَغَسَّلْتُكِ، وَكَفَّنْتُكِ، وَصَلَّيْتُ عَلَيْكِ، وَدَفَنْتُكِ»

[Sumber: FB Ustaz Muhammad Luqman Makhtar] 

No comments:

Post a Comment