Sunday, August 5, 2018

Kerja Haji - Tanggungjawab Suami Kepada Isteri



Peringatan Prof. Muhd Kamil Ibrahim (MKI) buat bakal haji dan hajjah:

"Suami bertanggungjawab kepada isteri. Ketika menunaikan fardhu haji ramai yang mengabaikan amanah ini. Mereka lebih menumpukan masa bersama kawan-kawan. 

Di bilik bersama kawan. Ke masjid bersama kawan. Dan masa bersama isteri dipinggirkan. 

Kita adalah mahram kepada isteri. Banyak tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Bersamalah dengan isteri ke masjid. Hantar mereka ke muka pintu kalau di Masjid Nabawi. 

Hantar mereka ke tempat solat wanita di Masjidil Haram. Dan pulanglah bersama ke hotel.

Masya Allah ... Insya Allah lahir rasa cinta luar biasa. Ia pembaharuan rasa dalaman dianugerah Allah SWT.

Siapa nanti yang akan bangun mengejutkan kita untuk bertahajjud apabila pulang ke Malaysia?

Suami-isteri akan meneruskan masa berbaki dengan melakukan amal ibadat bersama. Bermulalah di sini.

Itulah salah satu pesanan kepada jemaah lelaki yang mendengar tazkirah saya di Maakal Masjid Nabawi.

Esoknya ... salah seorang bertemu saya dan berkata .. "Prof, isteri saya mengadu yang saya mementingkan kawan-kawan. Meninggalkan beliau .... Saya tersentak. Terima kasih mengingatkan saya".

Berapa ramai isteri yang hanya memendam rasa?"




No comments:

Post a Comment