Thursday, August 2, 2018

Malam Aisyah Ekori Junjungan Ke Kuburan



Sayidatina Aisyah berkata, “Mahukah saya ceritakan satu peristiwa tentang saya dan Rasulullah?” Kami menjawab, “sudah tentu!” 

Aisyah berkata; “Pada suatu malam giliran Rasulullah s.a.w. di rumahku. Ketika itu Baginda sudah menanggalkan pakaian, meletakkan seliparnya dekat kaki, membentangkan kain di atas katil lalu berbaring. 

Namun tidak lama kemudian, barangkali menyangka aku sudah lena, Baginda pun memakai kain selempangnya perlahan-lahan, selepas itu memakai selipar perlahan-lahan, kemudian Baginda membuka pintu dan keluar. Baginda menutup pintu semula perlahan-lahan.

Aku pun segera memakai tutup kepala, berselubung penuh dan memakai baju lalu bergegas mengekori Baginda sehingga sampai di Baqi‘. Setibanya di sana Baginda berdiri agak lama. Selepas itu Baginda mengangkat kedua-dua tangannya sebanyak tiga kali. Selepas itu Baginda beredar pulang. Maka aku bergegas pulang.

Apabila Baginda berjalan cepat, maka aku pun berjalan cepat-cepat. Ketika Baginda berlari-lari anak aku pun berlari-lari anak. Akhirnya aku berjaya sampai dulu ke rumah. Lantas aku masuk dan terus berbaring. 

Tidak lama kemudian Baginda masuk. 

‘Wahai Aisy (panggilan pendek), mengapa dengan awak ini? Tercungap-cungap nampaknya!’

Aku menjawab, ‘Tidak ada apa-apalah wahai Rasulullah?’ 

Baginda berkata, ‘Baik awak beritahu saya atau tidak, Tuhan yang Yang Maha Halus lagi Mengetahui sendiri akan memberitahu saya.’

Aku menjawab, ‘Wahai Rasulullah, demi bapak dan ibuku…’ Lalu aku pun ceritakan kepada Baginda apa yang berlaku.

Baginda berkata, ‘Kalau begitu, awaklah bayangan hitam yang saya lihat di depan tadi?’

 Saya menjawab, ‘Ya, benar wahai Rasulullah.’ 

Lalu Baginda menepuk dadaku sehingga aku terasa sakit. 

Baginda berkata, ‘Adakah awak menyangka Allah dan Rasul-Nya akan curang kepada awak?’

Aku pun menjawabku, ‘Apa-apapun yang cuba dirahsiakan manusia, pasti Allah tahu juga..Ya!” 

Lalu Rasulullah s.a.w. memberitahu, ‘Sebenarnya tadi Jibrail datang. Namun apabila melihat awak ada, dia pun memanggil saya perlahan-lahan sehingga awak pun tidak boleh dengar. Saya pun menjawab panggilannya sampaikan awak pun memang tidak dengar. 

Dia tidak mahu masuk ke rumah, kerana awak sudah menanggalkan pakaian. Saya juga menyangka awak sudah tidur. Jadi saya tidak mahu mengejutkan awak. Saya bimbang awak akan rasa keseorangan pula nanti. 

Jibrail berkata pada saya, ‘Allah memerintahkan agar engkau datang ke Baqi‘ dan memohon keampunan buat para penghuninya.’

Lalu aku pun berkata, ‘apa yang patut saya ucapkan kepada mereka wahai Rasulullah?’ 

Nabi menjawab, ‘Ucapkan, salam sejahtera buat penghuni di sini baik orang Mukmin dan Muslim. Semoga Allah mengasihi orang yang telah mendahului kami dan orang kemudian, dan kami insya-Allah pasti akan menyusul kalian semua.’” (Riwayat Muslim)
-Sahih Muslim; Kitab jenazah, bab doa saat masuk pekuburan dan doa untuk penghuninya.


Teks Asal


قَالَتْ عَائِشَةُ أَلَا أُحَدِّثُكُمْ عَنِّي وَعَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. قُلْنَا بَلَى. قَالَ قَالَتْ لَمَّا كَانَتْ لَيْلَتِي الَّتِي كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيهَا عِنْدِي انْقَلَبَ فَوَضَعَ رِدَاءَهُ وَخَلَعَ نَعْلَيْهِ فَوَضَعَهُمَا عِنْدَ رِجْلَيْهِ وَبَسَطَ طَرَفَ إِزَارِهِ عَلَى فِرَاشِهِ فَاضْطَجَعَ. فَلَمْ يَلْبَثْ إِلَّا رَيْثَمَا ظَنَّ أَنْ قَدْ رَقَدْتُ فَأَخَذَ رِدَاءَهُ رُوَيْدًا وَانْتَعَلَ رُوَيْدًا. وَفَتَحَ الْبَابَ فَخَرَجَث ُمَّ أَجَافَهُ رُوَيْدًا.
 فَجَعَلْتُ دِرْعِي فِي رَأْسِي وَاخْتَمَرْتُ وَتَقَنَّعْتُ إِزَارِي. ثُمَّ انْطَلَقْتُ عَلَى إِثْرِهِ حَتَّى جَاءَ الْبَقِيعَ. فَقَامَ فَأَطَالَ الْقِيَامَ. ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ.
 ثُمَّ انْحَرَفَ فَانْحَرَفْتُ. فَأَسْرَعَ فَأَسْرَعْتُ. فَهَرْوَلَ فَهَرْوَلْتُ. فَأَحْضَرَ فَأَحْضَرْتُ. فَسَبَقْتُهُ فَدَخَلْتُ فَلَيْسَ إِلَّا أَنْ اضْطَجَعْتُ.
 فَدَخَلَ فَقَالَ مَا لَكِ يَا عَائِشُ حَشْيَا رَابِيَةً. قَالَتْ قُلْتُ لَا شَيْءَ.
 قَالَ لَتُخْبِرِينِي أَوْ لَيُخْبِرَنِّي اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ. قَالَتْ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي فَأَخْبَرْتُهُ.
 قَالَ فَأَنْتِ السَّوَادُ الَّذِي رَأَيْتُ أَمَامِي. قُلْتُ نَعَمْ. فَلَهَدَنِي فِي صَدْرِي لَهْدَةً أَوْجَعَتْنِي.
 ثُمَّ قَالَ أَظَنَنْتِ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْكِ وَرَسُولُهُ. قَالَتْ مَهْمَا يَكْتُمِ النَّاسُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ نَعَمْ.
 قَالَ فَإِنَّ جِبْرِيلَ أَتَانِي. حِينَ رَأَيْتِ فَنَادَانِي فَأَخْفَاهُ مِنْكِ. فَأَجَبْتُهُ فَأَخْفَيْتُهُ مِنْكِ وَلَمْ يَكُنْ يَدْخُلُ عَلَيْكِ وَقَدْ وَضَعْتِ ثِيَابَكِ. وَظَنَنْتُ أَنْ قَدْ رَقَدْتِ فَكَرِهْتُ أَنْ أُوقِظَكِ. وَخَشِيتُ أَنْ تَسْتَوْحِشِي.
 فَقَالَ إِنَّ رَبَّكَ يَأْمُرُكَ أَنْ تَأْتِيَ أَهْلَ الْبَقِيعِ فَتَسْتَغْفِرَ لَهُمْ.
 قَالَتْ قُلْتُ كَيْفَ أَقُولُ لَهُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ قُولِي السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ الدِّيَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ. وَيَرْحَمُ اللَّهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِينَ. وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَلَاحِقُونَ.


[Sumber: FB Ustaz Muhammad Luqman Makhtar]

No comments:

Post a Comment