Saturday, January 18, 2014

Penerima Naungan Di Hari Kiamat

serenemaklong.blogspot.com
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda: سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ: الْإِمَامُ الْعَادِلُ وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ رَبِّهِ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ وَرَجُلٌ طَلَبَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ أَخْفَى حَتَّى لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَا “Ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya: 1. PEMIMPIN YANG ADIL. Dia adalah manusia yang paling dekat kedudukannya dengan Allah Ta’ala pada hari kiamat. Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash radhiallahu anhuma dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: إِنَّ الْمُقْسِطِينَ عِنْدَ اللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ عَنْ يَمِينِ الرَّحْمَنِ عَزَّ وَجَلَّ وَكِلْتَا يَدَيْهِ يَمِينٌ الَّذِينَ يَعْدِلُونَ فِي حُكْمِهِمْ وَأَهْلِيهِمْ وَمَا وَلُوا “Orang-orang yang berlaku adil berada di sisi Allah di atas mimbar yang terbuat dari cahaya, di sebelah kanan Ar-Rahman Azza wa Jalla sedangkan kedua tangan Allah adalah kanan semua. Iaitu orang-orang yang berlaku adil dalam hukum, adil dalam keluarga dan adil dalam melaksanakan tugas yang dibebankan kepada mereka.” (HR Muslim no. 3406) 2. PEMUDA YANG KEBIASAANNYA BERIBADAH KEPADA RABBNYA. Dorongan dan ajakan kepada syahwat di masa muda mencapai pada puncaknya. Kebanyakan awal penyimpangan itu terjadi pada masa muda. Tetapi ketika seorang pemuda sanggup meninggalkan semua syahwat yang Allah Ta’ala haramkan semata-mata kerana mengharapkan redha Allah, maka dia patut mendapat naungan Allah di padang mahsyar. 3. LELAKI YANG HATINYA TERPAUT DENGAN MASJID. Sungguh Allah Ta’ala telah memuji semua orang yang memakmurkan masjid secara umum di dalam firman-Nya: في بيوت أذن الله أن ترفع ويذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو والآصال رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر الله وإقام الصلاة وإيتاء الزكاة يخافون يوماً تتقلب فيه القلوب والأبصار ليجزيهم الله أحسن ما عملوا ويزيدهم من فضله والله يرزق من يشاء بغير حساب “Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang. Lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan sembahyang, dan (dari) membayarkan zakat. Mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang. (Meraka mengerjakan yang demikian itu) supaya Allah memberikan balasan kepada mereka (dengan balasan) yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan, dan supaya Allah menambah karunia-Nya kepada mereka. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa batas.” (An-Nur: 36-38) Terpautnya hati dengan masjid hanya akan didapatkan oleh siapa saja yang menuntun jiwanya menuju ketaatan kepada Allah. Jiwa pada dasarnya cenderung memerintahkan sesuatu yang jelek. Jika dia meninggalkan semua ajakan dan seruan jiwa yang jelek itu dan lebih mendahulukan kecintaan kepada Allah, maka patutlah ia mendapat pahala yang sangat besar. 4. DUA ORANG YANG SALING MENCINTAI KERANA ALLAH, SEHINGGA MEREKA TIDAK BERTEMU DAN TIDAK JUGA BERPISAH KECUALI KERANA ALLAH. Kedua orang ini telah berjihad dalam melawan hawa nafsu mereka. Hal itu kerana hawa nafsu itu menyeru untuk saling mencintai karena selain Allah karena adanya tujuan-tujuan duniawi. Makna ‘mereka tidak bertemu dan tidak juga berpisah kecuali kerana Allah’ adalah keduanya bersatu dan bermuamalah kerana keduanya mencintai Allah. Kerana bila salah seorang di antara mereka berubah dari sifat ini (mencintai Allah), maka temannya itu akan meninggalkannya dan menjauh darinya kerana dia telah meninggalkan sifat yang menjadi sebab awalnya mereka saling menyayangi. Sehingga jadilah ada dan tidak adanya cinta dan sayang di antara keduanya berputar dan ditentukan oleh ketaatan kepada Allah dan berpegang teguh kepada sunnah Rasul-Nya shallallahu alaihi wasallam. 5. LELAKI YANG DIAJAK (BERZINA) OLEH SEORANG WANITA YANG BERKEDUDUKAN DAN CANTIK LALU DIA BERKATA, 'AKU TAKUT KEPADA ALLAH’. Dia diminta oleh wanita yang mengumpulkan status sosial yang tinggi, harta yang melimpah, dan kecantikan yang luar biasa untuk berzina dengannya. Akan tetapi dia menolak permintaan dan ajakan tersebut kerana takut kepada Allah. Maka ini tanda yang sangat nyata menunjukkan dia lebih mendahulukan kecintaan kepada Allah daripada kecintaan kepada hawa nafsu. Dan orang yang sanggup melakukan ini akan termasuk ke dalam firman Allah Ta’ala: وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى “Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya.” (An-Naziat: 40) Dan pemimpin setiap lelaki dalam masalah ini adalah Nabi Yusuf alaihissalam. 6. ORANG YANG BERSEDEKAH DENGAN SEMBUNYI-SEMBUNYI, HINGGA TANGAN KIRINYA TIDAK TAHU APA YANG DIINFAKKAN OLEH TANGAN KANANNYA. Iaitu dia berusaha seboleh mungkin agar sedekah dan dermanya tidak diketahui oleh siapapun kecuali Allah, hingga diibaratkan tangan kirinya tidak tahu apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya. Kerana disunnahkan dalam setiap zakat, infak, dan sedekah agar orang yang mempunyai harta menyerahkannya secara langsung kepada yang berhak menerimanya dan tidak melalui wakil dan perantara. Kerana hal itu akan lebih menyembunyikan sedekahnya. Juga disunnahkan dia memberikannya kepada kerabatnya sendiri sebelum kepada orang lain, agar sedekahnya juga dia sembunyikan. 7. ORANG YANG BERZIKIR KEPADA ALLAH DALAM KEADAAN SENDIRIAN HINGGA KEDUA MATANYA BASAH KERANA MENANGIS.” (HR Al-Bukhari no. 620 dan Muslim no. 1712). Amalan ini sangat berat dan tidak akan dirasakan kecuali oleh orang yang mempunyai kekuatan iman dan orang yang takut kepada Allah ketika dia sendirian mahupun ketika dia bersama orang lain. Dan tangisan yang lahir dari kedua sifat ini merupakan tangisan kerana takut kepada Allah Ta’ala. PENJELASAN: Ketujuh orang yang tersebut dalam hadith di atas, walaupun lahiriah amalan mereka berbeza-beza bentuknya, akan tetapi semua amalan mereka itu mempunyai satu sifat yang sama yang membuat mereka semua mendapat naungan Allah Ta’ala. Sifat itu adalah mereka sanggup menyelisihi dan melawan hawa nafsu mereka guna mengharapkan keredhaan Allah dan ketaatan kepada-Nya. Kemudian, penyebutan 7 golongan dalam hadith ini tidaklah menunjukkan pembatasan. Kerana telah sahih dalam hadith lain adanya golongan lain yang Allah lindungi pada hari kiamat selain dari 7 golongan di atas. Di antaranya adalah orang yang memberikan kelonggaran dalam penagihan hutang. Dari Jabir radhiallahu anhu: Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda: مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِرًا أَوْ وَضَعَ عَنْهُ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ “Barangsiapa yang memberikan kelonggaran kepada orang yang berhutang atau menggugurkan hutangnya, maka Allah akan menaunginya di bawah naungan-Nya.” (HR Muslim no. 5328)

No comments:

Post a Comment