Tuesday, January 28, 2014

Bicara Ibu Tua

serenemaklong.blogspot.com
Anak-anakku...Waktu semakin menghambatku, menjadikan daku lemah dan semakin lesu.Daku sering lupa dan mudah perasa. Fahamilah tatkala diulang-ulang bicaraku, usah kau tunjukkan wajah sinismu pabila kurang pendengaranku. Jangan dijeritkan kata-kata yang ditujukan kepadaku. Daku semakin tua anakku...Jiwaku mudah sayu, tersentuh perasaanku dengan lirikan matamu yang terserlah ketidaksabaranmu. Pandanganku kabur dan kudratku tidak segagah dahulu. Mudah tertumpah suapan makanan dari tanganku, terlepas pinggan dan cawan mengotori meja makanmu. Bersabarlah denganku. Lututku semakin lenguh, melambatkan pergerakanku. Bantulah aku bangkit berdiri, hulurkan tanganmu memudahkan langkahku atau memapahku jika perlu. Usah pula bau tubuh usangku membangkitkan loyamu.
Daku kesunyian anakku...ingatanku sering mengimbau kenangan lalu. Menjadikan daku suka bercerita. Berilah masa buatku, duhai anakku...Perhatianmu amat daku senangi. Ditakdirkan daku sakit terlantar, doaku agar dikau dapat melayaniku, bersabar dengan ragamku dan mampu membersihkan diriku yang terpaksa bergantung sepenuhnya kepadamu. Saat-saat akhir hayatku...semoga dikau tetap menjagaku sebagaimana bayi kecil yang tiada mampu.
Pemergianku usah diiringi dengan tangisan. Doakan agar dimudahkan daku di alam sana. Tiada lagi tambahan bekalan buatku selain doa darimu. Semoga dinilai di sisi-Nya dikau sebagai anak yang soleh kerana telah kau tunaikan segala tanggungjawabmu terhadap orangtuamu ini. Terima kasih anakku...dipertemukan kita hendaknya, agar bersama di syurga-Nya nanti.

No comments:

Post a Comment