serenemaklong.blogspot.com
(Diadaptasi dari tulisan oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, bekas mufti Perlis)
RAMAI orang
selalu menyimpulkan pendapat masing-masing berdasarkan penampilan atau faktor
luaran yang mereka lihat semata-mata. Penilaian yang seimbang atau kesimpulan
yang adil berbeza dengan sangkaan baik.
Contohnya,
apabila kita melihat orang yang rajin solat atau puasa, kita wajar bersangka
baik terhadapnya. Namun pada masa yang sama kita tidak boleh membuat kesimpulan
bahawa dia pasti ahli syurga, orang yang kuat berpegang dengan agama, atau
seorang yang soleh.
Memang solat
dan puasa amalan yang baik dalam Islam, tetapi Islam bukan sahaja berkaitan
soal solat dan puasa, sebaliknya Islam merangkumi pelbagai sudut kehidupan.
Jika dia rajin solat dan puasa, tetapi dalam masa yang sama suka mencerca
orang, atau menderhakai ibubapa, atau tidak amanah, atau menzalimi orang lain,
maka dia bukannya orang yang soleh dalam ertikata sebenar dalam Islam.
Sabda
Rasulullah saw:
Tahukah
kamu siapakah orang yang muflis? Jawab mereka: "Orang yang muflis dalam
kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta". Sabda
baginda: "Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada
Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki
seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang
dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika
pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil
dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka (Riwayat Muslim).
Selain itu dalam
hadis lain Rasulullah saw juga menceritakan tentang akhir zaman di mana terdapat
orang yang memperdaya kerana hendakkan keuntungan. Di negara kita sendiri pun ada
orang yang memakai 'pakaian agama', mengutip wang daripada orang ramai,
kononnya hendak membuat penghantaran pahala kepada si mati. Mereka membuat
untung yang besar saban tahun atas nama al-Quran. Orang yang kurang arif menganggap
mereka melakukan kebaikan sedangkan Nabi saw menyindir perbuatan ini dengan
sabdanya:
Bacalah
al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada
kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, dinilai hasan oleh
al-Albani).
Dalam sejarah
ramai yang menampilkan watak 'agama' tetapi sebenarnya penjenayah agama. Antara
yang terkenal ialah Abu 'Ismah Nuh bin Abi Maryam yang mencipta hadis dusta.
Dia mengadakan hadis-hadis fadilat itu dan ini khususnya tentang surah-surah
al-Quran. Dia menghimpunkan ilmu daripada berbagai tokoh besar. Sebenarnya dia
pendusta yang bertopengkan tokoh agama Al-Hafiz Ibn Hibban menyebut: "dia
menghimpunkan segalanya, kecuali cakap benar". (lihat: al-Sayuti, Tadrib al-Rawi, 185, Beirut: Dar al-Fikr).
Ramai orang sepertinya
dalam sejarah pengumpulan hadis. Dr. Hammam Sa'id, seorang pengkaji hadis
berkata: "Telah zahir golongan ahli ibadat, zuhud dan nussak (penumpu penuh ibadah). Kejahilan dan
kebodohan telah membuatkan mereka mencipta hadis palsu dalam fadhilat amal,
fadhilat surah al-Quran dan solat sunat, untuk menggalakkan orang ramai
beramal.
Mereka juga mencipta
hadis palsu untuk menakutkan orang ramai terhadap maksiat, kononnya demi membela
Islam. Golongan jahil ini tidak sedar bahawa pendustaan ke atas Rasulullah saw
boleh menurunkan mereka ke dalam tahap paling bawah dalam neraka jahanam"
(Hammam 'Abd al-Rahim Sa'id, Al-Tamhid
fi 'Ulum al-Hadith, m.s. 140,
Jordan:
Dar al-Furqan).
Ini kerana
mereka menipu atas nama Rasulullah saw dan merubah wajah asal agama. Jika
dilihat atau dinilai pada zahir ibadah dan pakaian, tentu kita menyangka mereka
golongan yang soleh, tetapi di sisi agama mereka adalah para pendusta yang
termasuk dalam sabda Nabi saw:
Sesungguhnya
berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang
lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan
sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam sejarah
pertelingkahan umat Islam kelompok yang paling awal dan kuat mengguna isu agama untuk mengkafirkan orang
Islam lain ialah puak Khawarij. Rasulullah
saw menyifatkan mereka seperti berikut:
...Seseorang
kamu akan merasa lekeh solatnya dibandingkan solat mereka, merasa lekeh
puasanya dibandingkan puasa mereka. Mereka membaca al-Quran, namun al-Quran itu
tidak melebih halkum mereka. Mereka tersasar keluar dari agama seperti anak panah
tersasar dari sasarannya... (Riwayat al-Bukhari dan
Muslim).
Kelompok Khawarij kelihatan hebat dalam ibadah. Pidato agama mereka
menggunakan nas-nas al-Quran. Mereka mengkafirkan orang Islam yang melakukan
maksiat, dan juga orang Islam yang tidak mengikut kumpulan mereka. Slogan
mereka ialah: "Tidak ada hukum melainkan hukum Allah". Slogannya kelihatan
berteraskan al-Quran, tetapi bertujuan buruk. Seperti kata Saidina Ali bin Abi
Talib: "Satu slogan yang benar, tetapi dengan tujuan yang batil". (Al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh
Baghdad, 304/10, Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah).
Dengan slogan al-Quran: Sesiapa
yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka mereka itu orang-orang yang kafir (Surah al-Maidah, ayat 44), mereka
melancarkan kempen mengkafi, memurtad dan memerangi orang Islam di atas andaian
yang tipis. Akibatnya, berlaku pertumpahan darah yang dahsyat pada zaman
pemerintahan Saidiyyida Ali bin Abi Talib. Selepas zaman Ali pun, pemikiran
Khawarij meresap ke dalam berbagai kumpulan dan organisasi lain.
Hasilnya, kita mendengar isu kafir mengkafir muncul di berbagai
zaman dan tempat di seluruh dunia Islam. Pada zahirnya puak ini berwajah agama,
namun pada hakikatnya Nabi saw menyebut:
Mereka itu berucap dengan ucapan sebaik-baik makhluk.
Mereka tersasar keluar dari Islam seperti anak panah tersasar dari sasarannya.
Iman mereka tidak melebihi halkum mereka. Di mana sahaja kamu temui mereka maka
bunuhlah mereka kerana sesungguhnya membunuh mereka itu ada pahala pada Hari
Kiamat. (Riwayat al-Bukhari).
Sungguhpun dengan ungkapan dan nas agama di mulut mereka,
namun Nabi saw memerintahkan agar pemerintah Islam membunuh mereka kerana
mereka mengkafirkan bahkan sesetengah kelompok mereka seperti al-Azraqiyah
membunuh orang Islam, anak kecil dan wanita yang tidak mengikut kumpulan atau
jemaah mereka.
Oleh yang demikian, di samping kita bersangka baik,
sayang dan menghormati golongan yang menzahirkan ciri-ciri agama, kita juga
mesti berhati-hati dengan tindakan setiap individu dan kumpulan. Jangan biarkan
penampilan zahir menyebabkan kita buta mata dan hati dalam membuat penilaian
yang matang dan seimbang. Yang baik katakan baik, yang salah tetap salah tanpa
mengira dari siapa kesalahan itu datang.
Bagaimanapun jika golongan tertentu
menzahirkan ciri-ciri agama dan memegang prinsip agama dalam seluruh perjalanan
hidup, merekalah golongan yang kita cinta dan kita bela sepenuhnya.
No comments:
Post a Comment