Thursday, September 1, 2011

Adab Bergurau


serenemaklong.blogspot.com

Bergurau sebenarnya dibolehkan dalam agama tetapi dengan niat yang betul. Berikut diperturunkan adab bergurau yang perlu diberi perhatian.
·        Dibolehkan bergurau dengan niat menghilangkan rasa penat, bosan, lesu serta bagi menyegarkan jiwa supaya memperoleh semangat baru bagi meneruskan tugasan sebagai hamba dan khalifah.
·        Tidak berlebih-lebihan. Islam menuntut agar bersederhana dalam setiap perkara. Terlalu kerap bergurau boleh menjatuhkan kewibawaan seseorang.
·        Elakkan bergurau dengan orang yang tidak suka bergurau kerana mereka selalu menganggap serius setiap ucapan dan perbuatan walaupun sekadar gurauan.
·        Tidak bergurau dalam perkara-perkara yang serius seperti talaq, kahwin, rujuk, semasa menjadi saksi dan sebagainya.
·        Tidak menakut-nakutkan atau membuat seorang muslim bimbang. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Tidak halal bagi seorang Muslin membuat takut seorang Muslim yang lain.” (HR Abu Daud)
·        Berkata benar walaupun sedang bergurau. Ini sunnah Rasulullah saw: sebagaimana sabdanya yang bermaksud: “Sesungguhnya aku juga bergurau senda namun aku tidak mengatakan kecuali yang benar.” (HR al-Tabrani)
·        Jangan memperlekehkan individu atau kelompok tertentu dengan tujuan untuk bergurau.
·        Menjauhi bergurau dengan tangan dan kata-kata yang buruk. Allah berfirman dengan maksud: ”Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka.“ (al-Isra’ 17:53).
Firman Allah ini wajib dipatuhi kerana beberapa tahun lalu, dalam satu kerja kenduri, pernah berlaku gurauan yang berakhir dengan kematian.
·        Tidak banyak tertawa. Rasulullah saw mengingatkan umatnya melalui sabdanya bermaksud: “Jangan kalian banyak tertawa. Sesungguhnya banyak tertawa dapat mematikan hati.” (HR Ibn Majah)
·        Bergurau dengan orang yang sesuai seperti kanak-kanak sebagaimana gurauan Rasulullah saw dengan Anas bin Malik dan Abu Umair. 

No comments:

Post a Comment