Sunday, June 18, 2017

AY Zulfarhan - Jangan Biarkan Matinya Sia-sia



Kalaulah syaitan boleh dilihat, tentu nampak dia ketawa besar dan puas kerana berjaya membuatkan "kawan-kawan baik" mendera dan akhirnya menyebabkan kematian seorang keturunan Nabi Adam, semata-mata kerana percayakan "ramalan" bomoh yang berdamping dengannya.
Mempercayai ramalan bomoh itu perbuatan syirik. Ditambah pula dengan penderaan dan kematian. "Triple whack" ke atas nilai kemanusiaan.
Syaitan memang bijak melaga-lagakan manusia. Dendam Syaitan ke atas keturunan Adam tak pernah surut, malah semakin rancak di Akhir Zaman.

"....Sesungguhnya Syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu." (Surah Yasiin ayat 60).


Dari FB Mohd Nor Hafiz Suratman
Kematian 3rd degree burn bukan disebabkan arwah tak tahan sakit terbakar, sebab 3rd degree burn segala lapisan kulit dah habis, nerve2 ending atau sakit dah takde lagi.
Generally, arwah dah tak rasa sakit lagi lepas terbakar, mungkin hanya rasa sakit di bahagian ending margin kulit yang tak sepenuhnya 3rd degree burned. Yang sakit lepas terbakar hanya first dan second degree saja.
Kematian 3rd degree disebabkan oleh kehilangan fluid badan dari vessel2 yang dah damaged yang akan lead pada shock dan sangat mudah terkene infection disebabkan lapisan kulit dah takde lagi.
infection atau especially shocked akan lead pada organ failure dan lain2. Protective barrier semua dah hilang.
Fluid resuscitation adalah treatment utama dalam burn treatment, tu pun untuk below 25% total body surface area.


Kita classify burn melalui Rule Of Nine. Atas 30% tbsa boleh sebabkan kematian kalau tak dirawat apatah lagi arwah terbakar lebih 80% tbsa. Selalunya skin grafting akan mula dibuat untuk 3rd degree dan fluid resus.
Wajib dihantar ke hospital secepat2 mungkin sebab kadar kematian sangat tinggi. Tapi dibiarkan berhari2 tanpa sebarang treatment!
Kebodohan pembunuh2 ni disebabkan dorang tak hantar arwah ke hospital secepat mungkin.
Moga masa menunggu tali gantung tu, harap bertaubat. Ada masa lagi Tuhan beri peluang.
Alfatihah untuk arwah zulfarhan, dan takziah untuk keluarga dan darah daging beliau. Saya sangat terkesan dengan kes ni.

No comments:

Post a Comment