Thursday, June 1, 2017

Akhlak Yang Baik Dakwah Terbaik



Seorang ibu menghantar anaknya ke kelas pengajian kanak-kanak di salah sebuah masjid di Paris.
Ketika anak itu masuk ke dalam masjid sendirian, tuan imam bertanya, "Kenapa sorang saja? Mana ibu bapa kamu?"
Jelas anak itu, "Ibu tunggu di seberang jalan sana, tak boleh masuk ke sini sebab dia bukan muslimah."
Tuan imam terburu-buru keluar masjid untuk bertemu ibu tersebut di seberang jalan.
Ibu itu faham tuan imam perlukan penjelasan, lalu dia berkata, "Saya berjiran dengan satu keluarga Muslim. Keluarga itu mengamalkan cara hidup Islam yang benar. Paling saya suka tengok anak keluarga itu mencium tangan kedua ibu bapanya sebelum naik bas untuk ke sekolah. Saya hantar anak saya mengaji di masjid ini sebab saya ingin dia berakhlak baik macam tu.”

Pengajaran:
Akhlak yang baik adalah sebaik-baik dakwah.
Semoga ibu bapa Belum Islam itu diberi hidayah oleh Allah. Mungkin melalui anak dan jiran mereka. Wallahu'alam. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment