Tuesday, February 14, 2017

Ragam Rasuah


Ragam tindakan yang membawa ke neraka .. Awasi diri kerana ia adalah RASUAH. Walaupun golongan fasiq yang kita temui meng'halal' kannya, ia takkan mengubah ketetapan Allah.

1. "Tayar kereta tu memanglah mahal, tetapi bukan saya minta pun, client yang bagi. Tahu-tahu saja tauke tu minta kunci kereta saya. Katanya ada orang nak ganti tayar. Saya pun terima saja".

2. "Nak ikutkan kursus macam itu bernilai puluhan ribu ringgit, mana ada duit? Jabatan nak hantar, emm tunggulah sampai kiamat. Nasib baik ada insan baik hati..tak payah keluar duit satu sen pun. Tiket ke US tu ditanggung oleh client jugak. Duit kocek pun dapat lagi."

3. Seorang pengurus dana kerajaan pula berkata tanpa segan silu, "Kami akan bantu permohonan dana ni. Daripada isi borang, menasihati dan macam-macam, biar kami uruskan. Sebagai balasan daripada dana yang diluluskan sebanyak 3juta ni, bahagian kami ialah RM 300k ( 10%)."

Usahawan yang tidak mahu terlibat rasuah ni berkata dengan nada kesal, "Saya akan usahakan sendiri sebab perbuatan ini haram dan mengambil hak saya. Saya akan berurusan cara e net dalam portal kementerian."

Dengan angkuh pegawai terbabit berkata, "Tapi tuan harus ingat, ia tetap diluluskan oleh kami!!"

4. "Rumah saya dibaiki oleh kontraktor yang saya luluskan sebelum ni secara percuma, cuma barang saja yg saya usahakan. Dia yang tawarkan, takkan saya nak tolak pulak ?"

5. "Saya dilantik menjadi ahli lembaga pengarah dalam syarikatnya, walaupun saya langsung tak ada pengalaman mengendalikan perniagaan. Ini semua 'berkat' tender yang kami luluskan untuk dia."

6. "Saya diberikan premis khas untuk berniaga dalam kompleksnya. Alhamdulillah, sebab sayalah yang menyokong pinjaman untuknya membina tempat tu. Saya sendiri tak berniaga. Saya sewakannya kepada seorang kenalan dan memperolehi sewa bulanannya dari premis itu."

7. Pengetua sekolah menafikan peluang seorang jurujual masuk membekalkan alat bantuan mengajar serta alat-alat tulis di sekolahnya hanya sebab dia tiada sebarang 'kickback' berbanding dengan jurujual lain.

8. Sesetengah penguasa yang memegang amanah keselamatan jalan raya pula sewenang-wenangnya melepaskan pesalah (bersikap buruk di jalan raya, tidak menghormati pengguna jalan raya lain, membawa muatan berlebihan dan sebagainya) sebab dia dapat habuannya. Alasannya, "Jika aku tak buat, rugi. Orang lain buat, nanti aku disingkirkan oleh mereka !!!"

Lihatlah. RASUAH dilakukan daripada yang berpangkat paling kecil hingga kepada yang paling besar, melibatkan berbagai entiti. Negara tercinta ketirisan banyak sumber kerana tiada jiwa Islam, banyak berhibur serta tiada serius menangani isu rasuah.

DEFENISI RASUAH

Dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud maksudnya : “Barang siapa yang kami angkat menjadi pegawai dengan tugas-tugas tertentu dan telah kami berikan upah sebagaimana yang semestinya maka apa yang dia ambil luar daripada apa yang telah diberikan, itu namanya pengkhianatan (RASUAH)”.

Sedarlah!!! Kita telah dijajah oleh nafsu yang inginkan kemewahan, menyebabkan terdorong sehingga MENJUAL AGAMA DAN TANAHAIR . Hinanya menjadi HAMBA WANG, KENDERAAN, PANGKAT, RUMAH, PERHIASAN HANYA UNTUK DIBANGGAKAN...Memalukan dan memilukan...

(Peringatan dari Ustaz Dato Dr Zahazan Mohamed)

No comments:

Post a Comment