Tuesday, February 14, 2017

Bilik Kosong Dihuni Jin


Memiliki rumah yang besar dan banyak bilik tidur, tentu menjadi idaman bagi banyak orang… Namun kenyataannya, bilik tersebut disebabkan sering kosong daripada digunakan, berpotensi besar untuk DIDIAMI OLEH JIN... Kita sering mendengar fenomena DITINDIH JIN SEWAKTU TIDUR, yang menyebabkan orang tersebut tidak dapat bergerak... Itulah salah satu akibat dari bilik tidur yang dibiarkan kosong….

Rasulullah SAW bersabda bahawa bilik yang kosong ini akan DIDIAMI OLEH SYAITAN... Dalam sahih Muslim yang diriwayatkan oleh Jabir Bin Abdullah r.a, bahawa Rasullullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Bilik pertama untuk lelaki, bilik kedua untuk isterinya, bilik ketiga untuk tetamu, dan bilik keempat untuk syaitan”…..

Maksud dari hadith di atas ialah bilik2 yang kosong yang berada dalam sesebuah rumah itu, menjadi tempat yang DISUKAI OLEH JIN DAN KAWAN2NYA... Terlebih lagi jika bilik tersebut kosong sama sekali, dan tidak pernah diguna untuk melakukan aktiviti seperti bersolat, berzikir, membaca Al Quran dan seumpamanya….

Bahkan Rasulullah SAW menganjurkan kepada kita untuk MEMBERSIHKAN TEMPAT TIDUR, ketika hendak menggunakannya kembali… Rasullullah SAW pernah bersabda, diriwayatkan Abu Hurairah r.a yang maksudnya:

“Apabila salah seorang di antara kamu bangun dari tempat tidurnya, lalu kembali lagi, maka hendaknya dia MEMBERSIHKANNYA DENGAN MENGIBASKAN UJUNG SARUNGNYA TIGA KALI… Sebab dia tidak tahu apa yang terjadi pada tempat tidur itu sesudah dia tinggalkan”…. Wallahu a’lam….


[USTAZ RAMLI JONED]

No comments:

Post a Comment