Sunday, February 26, 2017

Ibu Tiri Yang Solehah


SEORANG USTAZ MENCERITAKAN KISAH YANG BERLAKU DI ARAB SAUDI:

"AKU TELAH BERKAHWIN DENGAN SEORANG WANITA FILIPINA, DAN DIA SEKARANG TELAH KEMBALI KE NEGERINYA… INI ALAMATNYA DI SANA… KAMU TOLONG BANTU DIA…. JANGAN LUPAKAN BAHAGIAN WARISANKU UNTUK DIA...."….

Tidak lama kemudian, meninggallah lelaki itu, dan diuruskan pengkebumiannya dengan sempurna oleh anak-anaknya.

Kemudian mereka menemui Hakim di Mahkamah untuk pembahagian harta warisan. Anak sulung memberitahu Hakim mengenai wasiat si ayah tentang isteri si ayah yang berada di Filipina. Hakim memerintahkan isteri yang di Filipina turut hadir bersama sebelum pembahagian pusaka dilakukan.

Anak sulung itu pergi ke Filipina dan sampai ke rumah ibu tirinya… SEBUAH RUMAH YANG SANGAT SEDERHANA, tidak berbeza dengan rumah penduduk di situ…. Dia memberi salam, mengetuk pintu dan keluarlah seorang wanita berhijab. Lalu anak sulung itu memperkenalkan dirinya.

Si ibu tiri berkata: "YA, AKU ADALAH ISTERI BAPAKMU, dan telah sampai kepadaku berita kematian suamiku, semoga Allah merahmatinya!"

Kata anak sulung, "Ibu diminta hadir di hadapan Hakim di Riyadh untuk pembahagian pusaka."

Wanita itu pun bersetuju, dan mereka sama-sama berangkat ke Riyadh.

Di hadapan Hakim, wanita tersebut mendapatkan WARISAN KIRA-KIRA SR 800,000. Sebelum pulang ke Filipina, dia ke Makkah melaksanakan UMRAH.

4 TAHUN KEMUDIAN, anak sulung menziarahi ibu tirinya di Filipina.Ketika dia sampai ke rumah ibu tirinya, DIA TIDAK MELIHAT APA-APA PERUBAHAN PUN PADA RUMAH IBU TIRINYA ITU, sama seperti yang ia lihat 4 tahun lalu.

Bila ditanya mengenai pusaka yang diterimanya, wanita itu membawa anak sulung ke pusat bandar, lalu mereka berdiri di depan sebuah bangunan bernama ISLAMIC CENTRE. Ia MENGURUSKAN TAHFIZ AL-QUR'AN, PENDIDIKAN DAN URUSAN ANAK YATIM.

"Aku beri nama Islamic Centre itu dengan nama bapakmu, AKU WAQAFKAN SEMUANYA SEBAGAI SEDEKAH JARIYAH UNTUK BAPAKMU!

MENANGISLAH SI ANAK ITU, dan merasa sangat hina disebabkan kemuliaan dan kesolehan ibu tirinya itu kepada almarhum bapanya… Wallahu a’lam…

[Diceritakan semula oleh Ustaz Ramli Joned]

No comments:

Post a Comment