Thursday, August 25, 2016

Jangan Swastakan Didikan Anak


Anak kalau sakit hantar ke hospital atau fakulti perubatan? Ini soalan yang perlu difikirkan oleh ibu bapa yang menganggap sekolah agama, pondok atau maahad tahfiz sebagai hospital bagi penyakit 'akhlak'.

Bukan tanggungjawab sekolah untuk tarbiyyah anak, tetapi tanggungjawab ibu bapalah yang memulakan tarbiyyah itu. Usah men'swasta'kan soal akhlak atau tarbiyyah kepada orang lain.

Mulakan dengan diri, mulakan dengan isi rumah, ingin anak hafal Al Quran, jadikan rumah tempat bermula, mulakan diri sebagai ibu/bapa yang meminati dan cinta kepada al-Quran. Bukannya siang malam sibuk dengan bercerita pasal hartanah, saham, kumpul harta benda. Itu belum lagi masuk hiburan dan drama yang menjadi kegemaran ibu-ibu muda masa kini.

Tidak perlu pun maahad tahfiz kalau hendak hafaz Quran. Di negara-negara Arab, masjid berfungsi dengan halaqah-halaqah Al-Quran. Tetapi di sini, masjid pun menjadi ruang untuk mengambil tender untuk kepentingan peribadi mahupun kroni.

"Homeschooling" yang dibuat di rumah termasuklah hafaz Quran. Percayalah, anak kalau boleh hafaz dan baca di rumah, in sya Allah di tempat lain dia akan baca. Kalau dia hafaz di maahad tahfiz, balik cuti di rumah, belum tentu dia akan baca.

If you want change the next generation, then you be the change.

[Ahmad Mustaqim bin Nanawi]

No comments:

Post a Comment