Friday, August 12, 2016

Baju Kurung Dan Tudung Buat Ibu


Amir Muttakin baru selesai memandi dan mengkafankan jenazah Muhammad Fiqry, 11tahun yang meninggal dunia akibat demam panas. Al-marhum itu merupakan seorang anak yatim. Dia hanya ada ibu tunggal, ibu saudara dan dua adik perempuan yang masih kecil. Bapanya meninggal empat tahun lalu.

Amir kemudiannya mendengar satu kisah amat mengharukan mengenai al-marhum Muhammad Fiqry daripada ibu saudaranya. Sebulan sebelum meninggal dunia Muhammad Fiqry asyik mengira duit tabungannya. Kadang-kadang sampai lima kali sehari sehingga ditegur oleh ibu saudaranya itu.

"Mak Su, cukup tak duit ni kalau nak beli baju kurung ibu dengan tudung? Susahlah kalau Along mati nanti sebab ibu tak tutup aurat sedangkan Along anak lelaki sulung."

Mak Su hanya mampu mengalirkan air mata terharu. Sebelum meninggal, Muhammad Fiqry telah menyerahkan semua duitnya bersama sekeping nota... "Ibu sayang, duit yang Along tinggalkan ini untuk ibu. Ibu belilah baju kurung yang tak terbelah. Along harap sangat ibu beli dan pakai tudung. Bukan tudung yang nampak rambut...tapi hanya nampak wajah ibu yang cantik saja. Along sayang ibu. Along tak nak ibu masuk neraka. Ustazah kata, kalau tak tutup aurat nanti kepala dibakar. Along tak nak ibu dibakar api neraka. Along sayangkan ibu dan keluarga kita semua... Sayang Ibu, ALONG"...

IKTIBAR BUAT SEMUA:

Kalau anak sekecil ini takut api neraka...takkan kita tidak terasa akan bahangnya dan masih sanggup melakukan dosa kepada-Nya. Wallahualam. Innalillahi wainna ilaihi rojiun buat Along Muhammad Fiqry. Terima kasih kepada Maksu yang sudi berkongsi cerita ini. Semoga Allah mengampunkan dosa Along, ibunya dan kita semua. Al Fatihah!

[Amir Muttakin, Hospital Ampang, Selangor.]


No comments:

Post a Comment