Thursday, April 4, 2013

Tanda-tanda Kanser Payudara


serenemaklong.blogspot.com

             


PEMBENTUKAN gumpulan merupakan tanda biasa yang kekal untuk jangka masa panjang. Mungkin nodul asimptomatik akan muncul sebelum tanda atau gejala lain timbul.

Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi gejala kanser payudara di peringkat awal.

Kemudian tanda-tanda radang seperti rasa sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal.

Kulit akan mempunyai tekstur kulit oren dikupas yang juga dirujuk sebagai “peau d’orange”. Gumpulan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak.

Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung.

Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan abnormal.

Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan muncul tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura.

Sebenarnya tanda atau gejala awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan. Oleh itu kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudara setiap tahun.

No comments:

Post a Comment