Thursday, April 25, 2013

Jadikan Hidup Lebih Hidup




Kalau hidup sekadar hidup
Babi di hutan juga hidup
Kalau kerja sekadar kerja
Kera juga bekerja
--Hamka—-

Teramat dalam erti sindiran yang dilontarkan Allahyarham Hamka.  Ulama berkarisma, ilmuan, sasterawan Indonesia itu ingin mendorong kita menjadi manusia yang sebenarnya. Kalau hidup dan bekerja hanya sekadarnya, kita ini tidak jauh bezanya  dengan babi hutan atau kera.

Bukan pula Hamka ingin menyamakan manusia dengan binatang. Manusia adalah makhluk sempurna yang diciptakan dalam sebaik-baik bentuk.

Lalu, hidup dan kerja seperti apa yang patut kita jalani? Jawapannya - hidup yang menghidupkan, memberi prestasi  terbaik. Do with all our best!

Hidup tidak sepatutnya hanya memikirkan diri sendiri (ego), tetapi juga harus berfikir menghidupkan alam sekitar (geo). Hidup seperti inilah yang mendatangkan manfaat bagi lingkungannya iaitu manusia dan alam sekitar. Hidup yang mendatangkan banyak manfaat bakal meletakkan manusia kepada kedudukan yang mulia dan terpuji. Khairukum man tanfa’u linnas; sebaik-baik orang di antara kamu adalah orang yang banyak memberi manfaat buat umat manusia.

Kalau begitu, bagaimana dengan keadaan kita sekarang ini yang   status sosial pun berbeza-beza boleh membuatkan kita digolongkan ke dalam kumpulan sebaik-baik manusia tersebut? Tentu saja BOLEH. Caranya ialah dengan melaksanakan kerja yang halal itu dengan sebaik-baiknya. Berdisiplin tinggi, berintegriti, penuh kecerdasan. Bercermat dengan waktu dan tenaga. Tanamkan dalam di dalam diri semangat bahawa bekerja bukan sekadar bekerja untuk diri semata-mata, tetapi bekerja yang mendatangkan manfaat untuk ramai orang. Bermanfaat untuk agama, keluarga, masyarakat sekeliling, organisasi, negara dan bangsa.

Sesudah mampu bekerja dan hidup seperti itu, baru kita boleh tenang dari sindiran Hamka di atas.

Mari kita baiki kualiti diri dalam kehidupan dan pekerjaan  sehari-hari dengan kata-kata motivasi ini:
"Kalau selalu manjakan diri dengan  senang-lenang, diri bakal merana bila berdepan  dengan ujian. Kalau selalu keras pada diri dengan susah payah, diri bakal jadi pemenang bila berdepan dengan ujian."

(Terima kasih kepada Feri Susanto™)


No comments:

Post a Comment