Monday, July 9, 2018

Berbeza Yang Sama Di Jalan-Nya

                                                                   
                                                                       



Allah jadikan setiap satu tu ada pasangannya. Langit pasangannya bumi, lautan pasangannya daratan, malam pasangannya siang, panas pasangannya sejuk dan banyak lagi.

Dinamakan pasangan, tapi mak oiiii kata abah, jauh bonar bezo, eh!

Langit dengan bumi betapa bezanya, siang malam satu cerah satu lagi gelap... tapi itulah pasangan. Kita dengan suami atau isteri kita adalah pasangan, tak mesti sama, tak mesti serupa.

Banyak beza lagi baik, kata abah. Sebab hebatnya pada perbezaan itu ialah pada keberadaan nilai ZIKIR dan FIKIR (tafakkur), elok sangat sefahaman.. 

Serupo yo semuo, eh. Kalau tak bawak kito dokek dengan tuhan nak buek apo? Bilo berbezo kito jadi merenung, berfikir... cari jalan, banyak berdoa, banyak zikrullah....

Insya Allah, hasilnya Allah jamin yang terbaik. 

Begitulah pesanan ayahanda Ustazah Norhafizah Musa. Betapa bijak beliau menilai hakikat ciptaan Sang Khalik dari pandangan mata hati.




Allah menciptakan pasangan yang berbeza  supaya makhluk yang diciptakan-Nya itu saling melengkapi. Makhluk memang takkan pernah sempurna sebab Yang sempurna hanyalah Allah. 

BERBEZA NAMUN DI JALAN YANG SAMA... MENUJU DIA. 

DIA?  ... Mengapa bukan syurga? 

Syurga sekadar sebuah ciptaan yang disediakan sebagai hadiah bagi hamba yang mencintai Allah. Hamba yang menghargai ZAT YANG MENCIPTA SYURGA .....DAN JUGA MENCIPTA DIRINYA, menunjukkan terima kasih melalui KEPATUHAN KE ATAS PERINTAH DAN MENJAUHI SEMUA LARANGAN.




Hanya iman dan amal dalam diri seseorang itu yang menyebabkan dia berharga di sisi ALLAH, atau dia dipandang hina oleh ALLAH lalu di buang ke neraka. 

Iman wujud bila ada rasa "sedar", bukan sekadar "tahu". Kesedaran yang datang dari pandangan mata hati yang ada di dalam dada. Bukan pandangan mata zahir atau pandangan mata akal yang boleh saja tersilap atau tersalah. 

Jom, kita fikir-fikirkanlah sebelum kita dipanggil dan disoal apa tujuan kita dihidupkan di dunia ini.




No comments:

Post a Comment