Sunday, October 2, 2016

Di Hatinya Ada Allah

Bila kita jaga hak Allah, insyaAllah, Allah akan menjaga hak kita, mengasihi kita dan membantu kita. Yakinlah pada Allah. Kisah ini dikongsi dari FB Mohd Firdaus Razak.


Salam. Saya dalam perjalanan pulang ke kampung. Saya ternampak this old man tolak basikal atas highway. Saya pergi dekat dia. Saya sampai saja dia cakap "Assalamualaikum, apa khabar iman." Dia tak pandai berbahasa Melayu. Dia tunjukkan saya peta, dia nak ke KLIA sebab dia akan terbang balik ke Turki selepas selesai keliling Malaysia dengan basikal buruknya. Bila saya tanya, "Tiket mana?" Dia kata, "Allah will give later."

Lepas tu saya tengok peta dia.Rupanya dia dah kayuh basikal dari Kota Bharu melalui Pantai Timur sehingga Johor Bharu. Dari Johor Bharu beliau akan berkayuh ke KLIA. Masa saya jumpa dia di Ayer keroh, Melaka. Bayangkan dia dh mengayuh hampir 200km pagi tu tapi dia sangat wangi dan tak berbau peluh.

Bila saya kata nak tolong bawak ke KLIA, dia cakap, "Don't.. Allah will help me." Saya hulur duit pun dia kata, "Allah will give me money." Dia tunjuk bukti dalam dompet dia memang tak ada duit langsung. Pasport saja yang dia ada. Dalam beg dia ada Al Quran, kitab-kitab lama dan peralatan solat.

Yang paling aku sedih, dia kata dia dah pusing bnyak negara Islam tapi Malaysia is the lowest Islam. KEBERGANTUNGAN DIA PADA ALLAH SANGAT KUAT SAMPAI DIA MAMPU MENJELAJAH KE MANA-MANA TANPA DUIT. Tapi mana dia nak dapat tiket flight. Bila saya nak tolong, dia tak nak.

Saya cakap saya nak teruskan perjalanan. Then dia angkat tangan berdoa untuk saya.Saya tak faham apa yang didoakan. Sepanjang perbualan kami, mulut dia tak pernah berhenti dari mengaji sambil menasihati saya.

No comments:

Post a Comment