Wednesday, October 26, 2016

Nasihat Tuan Guru Haron Din



Nasihat Tuan Guru Haron Din:

1. Allah bertanya kepada Nabi Musa,"Apa yang ada di tanganmu itu?"
Jawab Musa, "Ini tongkatku, aku gunakan untuk berjalan dan aku gunakan untuk memukul daun-daun kayu supaya gugur untuk kambing-kambingku."

Kenapa Allah masih bertanya Nabi Musa sedangkan Allah Maha Mengetahui? Kerana... begitulah cara Allah bermesra dengan Nabi-Nya walaupun Allah sudah tahu namun Allah tetap bertanya.

2. "Kita sedang jemur pakaian, datanglah seorang jiran bertanya, "Buat apa tu?" Kita pula menjawab "Tengah masak!"

Itu tidak patut. Jiran bukan tidak tahu apa yang kita buat. Dia sengaja hendak bermesra dengan kita. Tapi kita pula balas dengan sindiran.

3. "Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing.Tapi, kalau saya ada 1 ilmu
dan awak 1 ilmu, kemudian kita bertukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu".

4. Saya bertanya, "Kenapa selalu minum air di masjid/surau padahal air tu di rumah awak kan ada?"
Dia jawab, "Supaya orang yang letak air di masjid/surau diberi ganjaran oleh Allah."

5. Bilamana sampai kepada kita gosip tentang seseorang, biarlah gosip tu terhenti setakat itu saja. Jangan disampaikan kepada orang lain.

Jika berita itu berhenti setakat kita saja, bermakna kita dapat pahala sebab menutup aib orang. Barangsiapa menutup aib mana-mana muslim, Allah akan tutup juga aibnya juga.

6. 3 doa yang wajar dibaca semasa sujud:

a) Ya Allah, aku mohon kepada-Mu pengakhiran yang baik.

b) Ya Allah, kurniakanlah kepadaku taubat nasuha sebelum aku mati.

c) Wahai Allah yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama-Mu.

Bila kita berniat hendak sebarkan ucapan ini, meniatkan saja pun sudah dikira sebagai kbaikan. Semoga dengannya Allah melepaskan kesusahan daripada kesusahan-kesusahan di dunia dan akhirat. Buatlah baik walau sekecil manapun.

No comments:

Post a Comment