Sunday, March 13, 2016

Si Fasiq Yang Bertaubat


Pada zaman Nabi Musa Alaihissalam dari Bani Israil, seorang lelaki fasik terus menerus melakukan kejahatannya sehingga meresahkan penduduk di negeri itu. Namun mereka tidak memiliki kekuatan dan keberanian untuk menghentikan kejahatannya. Mereka hanya mampu berdoa sehingga akhirnya Allah S.W.T. berkenan menurunkan wahyu kepada Nabi Musa Alaihissalam:"Hai Musa, di tengah-tengah kaum Bani Israil terdapat seorang lelaki derhaka yang meresahkan penduduk di situ dan mereka tidak mempunyai kekuatan untuk mengusirnya. Mereka bimbang terkena api neraka disebabkan dia. Maka usirlah pemuda tersebut.

Lalu Nabi Musa Alaihissalam mendatangi lelaki tersebut memerintah dia untuk keluar dari desa tersebut. Lelaki itu pun pergi ke desa yang lain. Namun dari desa ke desa, kesemua penduduk enggan menerimanya sehingga sampailah dia di padang pasir yang sangat ganas. Hanya tempat itu yang menerimanya kerana ketiadaan tumbuhan dan makhluk lain di sana. Lama kelamaan dia jatuh sakit tanpa ada seorang pun yang menolongnya. Sendirian di padang pasir yang ganas dan panas itu dia menyandarkan kepala sambil menghasilkan bait-bait yang berbunyi:

Seandainya ibuku berada di tempat ini, tentu dia akan merasa kasihan kepadaku
dan menangisi kesusahanku

Seandainya ayahku berada di tempat ini, tentu dia akan menguruskan keperluan penyakitku

Seandainya isteriku di sisiku saat ini, tentu dia akan ikut bersedih dengan penderitaan sakitku

Seandainya anak-anakku bersamaku saat ini, tentu mereka akan berdoa untuk kesembuhanku

"Ya Allah....
Ampunilah ayah kami yang di usir dari setiap desa
Ayah kami keluar dari dunia menuju ke akhirat dengan membawa penyesalan."

Kemudian lelaki itu pun berdoa: "Ya Allah...Engkau telah memisahkan aku dari kedua orang tuaku, dari isteri dan anak-anakku tetapi janganlah Engkau putuskan aku dari rahmat-Mu.

Engkau telah membakar hatiku sehingga berpisah dari mereka
Tapi janganlah engkau bakar aku dengan api neraka-Mu kerana kefasikan ku."

Kemudian Allah S.W.T. pun mengutus seorang bidadari yang menyerupai ibunya dan beberapa lagi bidadari yang menyerupai isteri dan anak-anak perempuannya. Allah juga mengirim seorang malaikat yang menyerupai ayahnya. Mereka semua duduk di sisi dan lelaki tersebut pun amat terhibur dan gembira. Lalu dia menghembuskan nafas terakhir dan mati dalam keadaan yang diampunkan.

Allah kemudian menurunkan wahyu kepada Nabi Musa Alaihissalam: "Hai Musa, pergilah ke sebuah padang pasir kerana di situ telah mati seorang yang aku kasihi. Datangilah dan uruskan jenazahnya dan makamkan dia."

Ketika Nabi Musa Alaihissalam sampai ke padang pasir tersebut, dilihat jenazah itu adalah lelaki yang pernah diusir atas perintah Allah Sw.. W.T. Lalu Nabi Musa Alaihissalam pun berkata: " Wahai Tuhanku, bukankah ini jenazah lelaki fasiq yang aku pernah usir atas perintah Mu?"

Allah S.W.T. pun berfirman: "Benar dia orang yang seperti yang disampaikan. Dia menderika sakit dan merintih kesakitan
dan hanya mengadu kepada-Ku. Aku mengutuskan bidadari dan malaikat yang menyerupai orang tuanya dan isteri serta anak anaknya. Dan aku telah mengampuni dia dan memberikan Rahmat-Ku kerana saaat seseorang yang telah bertaubat ketika di timpa sakit, dalam keadaan terasing di tempat yang terpencil, maka penghuni langit dan bumi di sisinya menangis
kerana sedih dengan penyakit yang dialaminya. Maka bagaimana aku tidak menyayanginya sedangkan Aku adalah Tuhan yang paling penyayang di antara yang paling penyayang?


[Sumber: FB Ustazah Dr Siti Nurbaya Usman]

No comments:

Post a Comment