Thursday, March 31, 2016

Ayat Munjiat



‘Ayat Munjiyat’ terdiri daripada 7 ayat yang diambil dari beberapa surah dalam Al Quranul Karim. Ayat ini telah diamalkan oleh para alim ulama’ sejak dahulu lagi yang mana ianya turut terkumpul dalam kitab ‘Majmu’ syarif’. Ayat Tujuh atau Ayat Munjiyat yang dikenali sebagai ‘Ayat-Ayat Pelindung dan Penyelamat’ ini juga baik sekali dibaca dan diamalkan. Ia telah dibuktikan dari pengalaman Ibnu Sirrin r.a. sebagai ayat-ayat penyelamat dari berbagai kesusahan dan kesulitan.

Ayat Pelindung Diri Ayat Tujuh ini biasanya diamalkan sebagai ikhtiar untuk keselamatan diri dan pelindung dari pelbagai kesukaran, kesulitan dan kesusahan, serta untuk melepaskan diri dari masalah. 7 ayat penyelamat ini hendaklah diamalkan pagi dan petang, setiap hari. In sya Allah akan datang pertolongan Allah S.W.T. apabila menghadapi sebarang masalah, kesusahan dan akan terselamat daripada sebarang bencana dan malapetaka.

Di antara khasiat daripada 7 ayat ini jika diamalkan secara istiqamah adalah:

1. Menjauhi Sihir
2. Menyerikan wajah
3. Ditunaikan segala hajat
4. Membawa keberkatan
5. Dicatat pahala yang banyak
6. Dijauhkan dari gangguan iblis
7. Terpelihara dari tipu daya musuh
8. Dijauhkan dari hasad dengki dan fitnah.

Menurut Ka’abul Akhbar, sesiapa membaca akan 7 ayat ini, tiada kuasa seseorang pun yang dapat memberikan mudharat dan sekiranya tertutup langit atas bumi, maka terlepaslah ia dengan izin Allah SWT.

Berkata Syaidina Ali r.a.:
• Sesiapa mengamalkan/membaca Ayat 7 pagi dan petang, maka ia akan merasa selamat dari segala kebinasaan dan terpeliharalah daripada tipu daya musuh dan bala dengan izin Allah.
• Apabila Ayat 7 ini diamalkan sekali siang dan sekali malam (sesudah solat Maghrib dan Subuh), InsyaAllah akan dimudahkan rezeki, dipanjangkan umur, terpelihara dari gangguan jin, syaitan dan fitnah, dikasihi serta dimudahkan dan dikabulkan segala apa yang dicita-citakannya. makhluk Allah
• Apabila diamalkan membaca tujuh kali Ayat 7 setiap lepas solat fardhu selama 40 hari berturut-turut, In sya Allah akan memperolehi faedah yang amat banyak.
• Sesiapa yang mewiridkan pada tiap-tiap selesai solat fardhu, In sya Allah akan dimudahkan sakaratulmaut dan bakal memperolehi pahala yang besar.
• Sekiranya dibacakan Ayat Tujuh ini pada orang sakit, InsyaAllah akan menenangkan dan menyembuhkan penyakitnya dengan segera.

Menurut yang pernah mengamalkannya secara istiqamah, kesan ketara akan dapat dirasai jika sudah teguh dan mantap amalannya, membacanya waktu siang tujuh kali dan malam tujuh kali selama tujuh hari, di samping diwiridkan sekali selepas Solat Subuh dan sekali selepas Solat Maghrib. Elok juga sekiranya Ayat Munjiyat ini dibaca sekali dengan Ayat-ayat Manzil dan Syifa’ untuk pendinding diri yang lebih teguh dari segala gangguan makhluk halus, segala masalah dan kesulitan serta sebagai penawar pelbagai jenis penyakit.

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

[Dikongsi dari laman sosial]

No comments:

Post a Comment