Wednesday, March 30, 2016

Jangan Diremeh Zikir Sang Serangga


Dikisahkan satu ketika Nabi Daud Alaihissalam sedang duduk membaca kitab. Tiba-tiba dia terlihat seekor ulat merah merayap di tanah. Lalu dia tertanya-tanya di dalam hati, “Apa yang dikehendaki Allah S.W.T. dengan ulat ini?”

Kemudian Allah S.W.T. pun mengizinkan ulat itu bersuara, “Wahai Nabi Allah, ketika siang hari, Allah mengilhamkan kepadaku untuk membaca sehingga 1,000 kali "Subhanallahaahi walhamdu lillaahi Wa laa illallaaha ilaaha illallaahu wallaahu akbar".
Dan ketika malam hari Allah memberikan ilham kepadaku untuk membaca sehingga 1,000 kali "Allahumma shalli ‘alaa Muhammadin
Wa ‘alaa aalihi wa shahbihi wasallam". Lalu bagaimana pula dengan pembacaanmu, ya Nabi Allah, kerana aku inginkan sesuatu yang bermanfaat darimu?”

Jawapan ulat itu menyebabkan Nabi Daud terasa menyesal kerana suara hatinya meremehkan penciptaan ulat tersebut. Dia menjadi takut kepada Allah S.W.T. dan segera bertaubat dan berserah diri kepada-Nya.

Kalau makhluk lain seperti ulat merah yang paling kecil pun mampu berwirid 1000 kali siang dan 1,000 kali malam, bagaimana dengan kita, makhluk paling sempurna ciptaan Allah S.W.T.? Marilah kita tingkatkan ibadah kita.

[Sumber FB Ustazah Dr Siti Nurbaya Usman]

No comments:

Post a Comment