Friday, March 4, 2016

Erti Dunia Penjara Buat Mukmin


Dalam Faid Al-Qadir (3: 730) karya Al-Munawi disebutkan kisah Ibnu Hajar berikut ini:
ذكروا أن الحافظ ابن حجر لما كان قاضي القضاة مر يوما بالسوق في موكب عظيم وهيئة جميلة فهجم عليه يهودي يبيع الزيت الحار وأثوابه ملطخة بالزيت وهو في غاية الرثاثة والشناعة فقبض على لجام بغلته وقال : يا شيخ الإسلام تزعم أن نبيكم قال الدنيا سجن المؤمن وجنة الكافر فأي سجن أنت فيه وأي جنة أنا فيها فقال : أنا بالنسبة لما أعد الله لي في الآخرة من النعيم كأني الآن في السجن وأنت بالنسبة لما أعد لك في الآخرة من العذاب الأليم كأنك في جنة فأسلم اليهودي

“Diceritakan bahawa Al-Hafizh Ibnu Hajar ketika dia menjadi seorang qadhi (hakim) terkemuka. Suatu hari dia pernah melewati sebuah pasar yang penuh keramaian. Ibnu Hajar datang dengan pakaian yang begitu menawan (pakaian mewah). Kemudian orang Yahudi menyergahnya. Orang Yahudi tersebut sedang menjual minyak panas, tentu saja pakaiannya penuh dengan kotoran minyak. Tampilan Yahudi tersebut usang dan penuh keprihatinan.

Sambil memegang kekang kuda, Yahudi tersebut berkata pada Ibnu Hajar, “Wahai Syaikhul Islam (iaitu Ibnu Hajar), engkau menyatakan bahawa Nabi kalian (Nabi umat Islam) bersabda, “Ad-dunya sijnul mukmin, wa jannatul kafir" (Dunia itu penjara bagi orang beriman dan syurga bagi orang orang kafir). Bagaimana keadaanmu saat ini disebut penjara, lalu keadaanku di dunia seperti ini disebut syurga?”

Ibnu Hajar menjawab, “Aku dilihat dari berbagai nikmat yang Allah janjikan untukku di akhirat, seakan-akan aku sedang di penjara. Sedangkan engkau dilihat dari balasan seksa yang pedih yang Allah berikan untukmu di akhirat, seakan-akan engkau berada di syurga.”
Akhirnya orang Yahudi tersebut masuk Islam.


Dari kisah tersebut, kita faham bahawa dunia itu bagi orang beriman di dunia adalah penjara. Maksudnya, dia dipenjara dan dikekang kerqana kenikmatan sejati baru diperoleh olehnya di akhirat. Sedangkan orang kafir dalam keadaan miskin apa pun, ketika di dunia masih mendapatkan nikmat. Di akhirat, yang ada baginya adalah seksa. Sehingga pantas disebut baginya di dunia adalah syurga.

Jadikan, dunia ini tempat kita beramal untuk memperoleh nikmat di akhirat. Ingatlah perkataan ‘Ali bin Abi Thalib,
وَإِنَّ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَالآخِرَةُ قَدْ قُرِّبَتْ مُقْبِلَةً وَلِكُلِّ وَاحِدَةٌ مِنْهُمَا بَنُوْنَ فَكُوْنُوْا مِنْ أَبْنَاءِ الآخِرَةِ وَلاَ تَكُوْنُوْا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا فَإِنَّ اليَوْمَ عَمَلٌ وَلاَ حِسَابٌ وَغَدًا حِسَابٌ وَلاَ عَمَلٌ

“Sesungguhnya dunia akan ditinggalkan di belakang. Sedangan akhirat begitu dekat dijumpai di depan. Dunia dan akhirat masing-masing memiliki hamba. Jadilah hamba akhirat, janganlah menjadi hamba dunia. Hari ini (di dunia) adalah hari untuk beramal, tidak ada hisab (perhitungan). Sedangkan esok (di akhirat) adalah hari hisab (perhitungan), tidak ada lagi amalan.”

(Disebutkan oleh Imam Ahmad dalam Az-Zuhud, Ibnu Abi Ad-Dunya dalam Qashr Al-Aml, Al-Baihaqi dalam Az-Zuhud, Ibnu Rajab dalam Jaami’ Al-‘Ulum wa Al-Hikam, 2: 378).

No comments:

Post a Comment