Monday, March 28, 2016

Menghindari Seksa Kubur


Sebelum pergi mengadap Allah, jagalah perkara-perkara ini:

AKIDAH (keyakinan) jangan terpesong. Ingat! Hanya dengan Islam.

IBADAH harus sempurna. Solat jaga jangan ditinggalkan. Baca dan mentadabbur al-Quran supaya mudah menjawab soal jawab di kubur. Surah al-Baqarah yang dibaca dalam rumah nampak bercahaya di Arasy Allah.

SEKSA KUBUR

Saat roh ditarik, seksanya amat sangat.Sakit ibu bersalin bersamaan 1 kesakitan dari 99 juzuk kesakitan semasa roh ditarik.
Himpitan kubur akan dirasai oleh semua. Banyakkan zikir untuk menghindari azab kubur.

Kubur baru ditimbus separas lutut, malaikat mungkar nakir (berwarna hitam kebiruan) pasti datang dengan membawa belantan menyoal tentang amalan. Quran yang dibaca sebelum solat subuh menjadi peguambela kita di alam kubur semasa soal jawab tersebut. Malaikat menyandarkan kita di dinding kubur selepas al-Quran yang kita amal baca sebelum subuh itu menjawab semua soalan malaikat. Kemudian kubur bertukar menjadi hamparan hijau cantik dan wangi dengan tahajud yang kita amalkan.

AMALAN TAHAJUD- Kalau susah hendak bangun tahajud, buat solat tahajud sebelum tidur. Kalau hendak bangun 1/3 malam pula sukar, bangunlah waktu dekat hendak masuk waktu subuh. Buat tahajud dua rakaat. Kalau ada masa sedikit lagi, baca al Quran sekejap sebelum azan subuh berkumandang. Jaga amalan dan amanah yang diberi.


ANAK YANG SOLEH

Jika anak dididik menjadi anak yang soleh, dia bakal selamatkan kita di alam barzakh . Itulah bekalan untuk kita. Seelok-eloknya anak-anak yang mandikan jenazah kita. Berdoa sambil mandikan jenazah, anak-anak yang lain aminkan. Anak yang sediakan kain kafan. Anak lelaki mengimamkan solat jenazah dan baca doa untuk kita. Amalan anak yang soleh boleh selamatkan ibubapa, walaupun mereka banyak buat dosa sebelumnya. Kalau tidak ada anak, belalah binatang sebab binatang pun boleh tolong kita di sana.



AKHLAK hendaklah dijaga kerana walaupun amalan baik tetapi akhlak buruk, ia tetap akan mendatangkan seksa
- Jaga Allah dan rasul
- Jaga akhlak dengan suami, ibu bapa kandung, ibu bapa mertua.Hubungan dengan mertua kekal sebagai ibu dan bapa hingga mati.
- Jaga hubungan sesama manusia yang seperti jiran. Sisa makanan rumah kita yang dicampak ke rumah jiran pun boleh menyebabkan masuk neraka).
- Jaga aurat
- Jaga hati suami.


Hafalkan 3 surah berikut semampu mungkin:

Surah Al Mulk mengelakkan seksa kubur dan soal jawab dalam kubur.
Surah Al Kahfi menjauhkan fitnah hidup dan fitnah mati
Surah Al Baqarah menyebabkan syaitan tidak masuk ke dalam rumah kita dan juga dalam diri kita.
والله اعلم

[PETIKAN CERAMAH USTAZ AHMAD DUSUKI]

No comments:

Post a Comment